Home

Nieuws 382 bekeken

Sainsbury’s creëert zelf groentetrends

Met de courgetti als alternatief voor calorierijke spaghetti had de Britse supermarktketen Sainsbury’s al een groot succes. Met de nieuwe Squaffles (wafelvormige pompoensnippers) is dat verkoopsucces alweer overtroffen.

Het Britse BBC-programma Supermarket Secrets laat zien dat vanaf de ontwikkelafdeling van Sainsbury’s steeds nieuwe impulsen worden gegeven aan het groenteschap. De markt kan dat feitelijk niet bijbenen.

Schilmachine voor courgettes

Zo moest een machine ontwikkeld worden om de courgette van de volle grond tot slierten te draaien. Het is een simpele variant op bestaande schilmachines geworden, waarbij de courgettes met de hand gespiesd worden. Volgens technisch directeur Esther William van Sainsbury’s staan 10 van dergelijke machine 12 uur per dag te draaien om 2 ton courgettes tot courgetti te draaien. Alles wordt met de hand ingepakt en gewogen.

Handwerk

De zakjes van 300 gram worden verkocht tegen een kiloprijs van € 4,70. Per week gaan 30.000 zakje over de toonbank, al is die verkoop al ingehaald door de Squaffles. Die wafelvormige pompoensnippers zijn dus een nog groter succes. Toch heeft de courgetti het ook goed gedaan. De omzet is groter dan die van verse pasta, stelt William in het BBC-programma.

Steeds meer groenten die pasta, rijst of friet vervangen

Het assortiment groente dat pasta, rijst of friet vervangt bestaat uit 13 producten nu, variërende van bloemkool- en broccolirijst tot aan lasagnabladen van pompoen.

Of registreer je om te kunnen reageren.