Doorgaan naar artikel

Groei omzet duurzame AGF 30%

De verkoop van AGF met een duurzaam keurmerk in Nederlandse supermarkten groeide in 2016 met 30%.

AGF kende in 2016 een geschatte verkoop van duurzame producten van € 320 miljoen. Dat was € 247,5 miljoen in 2015. De geldelijke groei bedroeg dus 30%, zo blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.

Aldi en Lidl

Onderzoekers betrokken daarbij overigens niet de verkoopgegevens van Aldi en Lidl die beiden ook stappen zetten op duurzaamheidsgebied. De groei bij vis en vooral vleeswaren (dierenwelzijn met sterrensysteem) was hoger dan bij AGF. Andere verse voedingsmiddelen met een duurzaam keurmerk groeide minder snel dan AGF.

Achterstand

AGF heeft een achterstand in te lopen. Verreweg de meeste groente, fruit of aardappelen die in Nederlandse supermarkten verkocht worden, bevat nu geen duurzaam keurmerk (92%). Daarmee laat AGF alleen zuivel en brood achter zich. Wel groeide het aandeel AGF met duurzaamheidskeurmerk in 2015 naar 7,8% waar dat aandeel in 2015 nog op 6,3% lag.

De totale verkoop van voeding met een duurzaamheidsclaim zit al jaren in de lift. In 2015 groeide dit segment al met 16% en de groei zette zich in 2016 nog sterker door. Het gaat inmiddels om zo’n € 3 miljard aan omzet in alle supermarkten,

Versnelling groei

Voor AGF keek IRI naar de verkopen Milieukeur en EKO. De verwachting is dat AGF in aandeel duurzaam product in 2017 een snelle groei laat zien, nu supermarkten als Jumbo meer werk maken van Milieukeur. In de categorie verse voeding heeft vis het hoogste aandeel duurzame voeding, namelijk 59%, gevolgd door eieren (38%), koffie (31%) en vlees (21,2%).

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin