Home

Nieuws 379 bekeken

Bedrijven krijgen meer onderzoek WBSO-goedgekeurd

Nederlandse bedrijven hebben in 2016 22% meer voordeel weten te halen uit de overheidsondersteuning voor onderzoek en ontwikkeling. Dat blijkt uit de jaarrapportage die minister Kamp van Economische Zaken vandaag heeft gepubliceerd.

In totaal 22.230 bedrijven hebben in 2016 voor € 6,7 miljard aan plannen goedgekeurd gekregen in de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk. Het gaat om € 3,9 miljard aan loonkosten en € 2,8 miljard aan niet-loonkosten, een stijging van € 400 miljoen ten opzichte van een jaar eerder. Met behulp van deze regeling konden ondernemers zo hun kosten voor onderzoek naar en ontwikkeling van innovaties met € 1,2 miljard verlagen.

Meer dan half miljard voedselonderzoek

In totaal kwam 64% van die € 1,2 miljard ten goede aan het midden- en kleinbedrijf. Gekeken naar de sectoren: gerelateerd aan de land- en tuinbouw hebben 725 bedrijven in de plantaardige wetenschappen € 257 miljoen aan plannen binnen de WBSO gehonoreerd weten te krijgen. 869 bedrijven in de levensmiddelentechnologie waren goed voor € 308 miljoen. En 212 biotechnologiebedrijven fietsten € 202 miljoen binnen.

Opmerkelijk is de verdeling van de bedrijven over het land. Het Oosten haalt duidelijk meer binnen dan het Westen. Uitzonderingen zijn de regio’s Kop van Noord-Holland (inclusief de West-Friese zaadbedrijven) en Delft-Westland (inclusief TU Delft).

Vitro Plus al zeven jaar in WBSO

Als een van de voorbeelden in de rapportage wordt het bedrijf Vitro Plus in Burgh-Haamstede genoemd. Dit bedrijf draait met zijn onderzoek- en ontwikkelingsactiviteiten al zeven jaar mee in de WBSO. Het bedrijf ontwikkelde innovatieve kweekmethoden voor zijn varens, zoals verticale teelt waarbij fors op energie, water en ruimte wordt bespaard. Vervolgonderzoek leidde er toe dat deze techniek nu ook kan worden toegepast op kruiden en groenten zoals sla.

John Bijl (Vitro Plus): "Beter om na WBSO zelf je marktintroductie te regelen". - Foto: Gerard Boonekamp
John Bijl (Vitro Plus): "Beter om na WBSO zelf je marktintroductie te regelen". - Foto: Gerard Boonekamp

Met kweekmodule de markt op

Voor de slaplantjes die in consumentenverpakking onder led-licht doorgroeien zoekt het bedrijf nu naar een markt. “We zijn het verst in Japan”, vertelt John Bijl van Vitro Plus. “Daar gaat een partner waar we al langer zaken mee doen van start met de bouw van een teeltcel om lokale klanten mee te beleveren. Die locatie fungeert meteen als showcase voor onze teeltmethode.”

In Amerika en Europa ziet Bijl vooral belangstelling voor de kweekmodule voor consumenten thuis, compleet met led‘s, groeimedium en zaadjes. “In Amerika zijn we al ver met een partij die die consumentenoplossing breed op de markt wil zetten. In Europa hebben we contact met een keten van tuincentra.”

Vervolgregeling voor marktintroductie

Bijl vindt het geen bezwaar dat de WBSO geen vervolgregeling heeft voor ondersteuning van het traject van onderzoek en ontwikkeling naar de marktintroductie. “WBSO is een goede regeling voor het maken van een proof of concept. Het opschalen naar de markt, dat kun je daarna het beste op eigen kracht doen.”

Of registreer je om te kunnen reageren.