Doorgaan naar artikel

Rijk Zwaan pakt rol in consumentenonderzoek

Rijk Zwaan steekt een deel van zijn onderzoeksbudget in markt- en consumentenonderzoek. Commercieel directeur Marco van Leeuwen schetst in een interview in G&F hoe het maandag te openen Retail Center in Berlijn daar in past.

“Alles is bij ons gericht op het creëren van toegevoegde waarde voor groenteketens. Tot twintig jaar geleden waren dat nog alleen telers, daarna zijn we steeds verder downstream gegaan; handel, verwerkers, en nu ook consumenten.”

Maandag opent veredelingsbedrijf Rijk Zwaan het Retail Center in Berlijn. “Een testcentrum om te komen tot een beter schap bij retailers. Dat maakt onze rassen beter inzetbaar, en dat is uiteindelijk ook voor de teler beter”, aldus Van Leeuwen in de vandaag verschenen editie van Groenten & Fruit.

Nieuwe stap ketenopwaarts

Met die nieuwe stap ketenopwaarts maakt Rijk Zwaan de belofte waar die eind vorige eeuw al sprak uit zijn project Integrale Ketenzorg. Van zaadje tot aan de assortimentsplanning van de supermarkt, de verpakking en de schappresentatie. Hoe de consument reageert op alle verschillende winkelsituaties zoals die in de hele wereld voorkomen, wordt met de modernste technieken onderzocht. Onder meer met eyetracking glasses, een bril die de oogbewegingen van de drager ervan volgt en dus precies laat zien wat de aandacht van de klant trekt.

Nieuw assortiment en schapindelingen testen met de eyetracking glass - Foto: Rijk Zwaan

Nieuw assortiment en schapindelingen testen met de eyetracking glass – Foto: Rijk Zwaan

Er zijn ook genoeg vernieuwende consumentenproducten om uit te testen. Van Leeuwen: “We staan aan de vooravond van een brede introductie van Knox, het programma met eigenschappen die bruinverkleuring bij sla uitstellen. Verder is er bijvoorbeeld uitbreiding met nieuwe kleuren in het Sweet Palermo-pakket van zoete puntpaprika’s, en de introductie van nieuwe snacks, zoals een bijna rond one-bite snack-komkommertje dat je in één keer in je mond kunt stoppen. Met toegewijde teams werken we naar dit soort marktintroducties toe.”

Veredelaar actiever in voortraject

De primaire doelgroep voor dit Retail Center is – de naam zegt het al – niet de teler, maar de retailer. Van Leeuwen: “Soms zijn innovaties zo specifiek, of moeilijk naar de markt te brengen, dat het animo bij telers niet direct groot is. Dan moet je zelf als veredelingsbedrijf actiever zijn in het voortraject. Anderzijds willen ze soms een nieuw ras of product onder je handen vandaan trekken. Maar ook in dat geval willen we er zelf wat van vinden. Waar zit de markt? En dan een weloverwogen beslissing nemen en er de juiste telers bij halen.”

In die zin behoort dus ook de teler tot de doelgroep voor het nieuwe Retail Center. Het zaadhuis benadrukt dat de driehoek Rijk Zwaan-retailer-tuinder belangrijk blijft. Het zou goed kunnen dat telers het Retail Center samen met hun afnemer gaan bezoeken voor inspiratie.

Marco van Leeuwen. - Foto: Rijk Zwaan

Marco van Leeuwen. – Foto: Rijk Zwaan

Lees het hele interview met commercieel directeur Marco van Leeuwen van Rijk Zwaan in G&F editie 7, ook hier op de website te lezen als digitaal magazine.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin