Home

Nieuws 457 bekeken 1 reactie

Picnic snijdt supermarkt als schakel uit de keten

Met fijnmazige bezorging in 34 Nederlandse steden is Picnic dé digitale supermarkt zonder winkels.

Op de negende editie van het Westland Event legde Picnic-ceo Michiel Muller uit wat er komt kijken bij een 100% online supermarkt, met ook bederfelijke goederen als groente en fruit en bloemen. En dat dan huis-aan-huis zonder extra kosten voor de consument thuisbezorgd. Feitelijk heeft Picnic de supermarkt als schakel uit de keten gesneden.

Alleen met de app

“De consument kan alleen via een app de boodschappen bestellen. Het voordeel hiervan is dat je altijd je boodschappenlijstje bij je hebt”, zegt Muller, die ook oprichter van Tango voor goedkoop tanken is. Bij bestellen en online betalen vóór 22.00 uur zijn de boodschappen de volgende dag in huis. Per dag komt het elektrische bezorgautootje één keer op een bepaald tijdstip in de straat. “Hierdoor kunnen we gratis bezorgen. De dekking voor de kosten halen we uit de 30% bruto marge, die een supermarkt gemiddeld heeft.”

Gepersonaliseerd assortiment

Naast het standaard assortiment tegen de laagste prijs, kan de klant op de bestelapp aan het eind van iedere productgroep aangeven wat hij mist. “Door het assortiment op deze wensen aan te passen, krijgen de klanten wat ze willen hebben. Bovendien blijft het assortiment relatief beperkt, zodat de klant niet heel ver hoeft te scrollen.”

Michiel Muller: "Picnic is de melkboer van vroeger met de technike van vandaag." - Foto: Rolf van Koppen
Michiel Muller: "Picnic is de melkboer van vroeger met de technike van vandaag." - Foto: Rolf van Koppen

De bezorger, runner genoemd, is met de Picnic-app precies te volgen, zodat op de minuut nauwkeurig te zien is hoe laat de boodschappen worden bezorgd. “Belangrijke aspecten voor de runners zijn dat ze heel erg aardig zijn en zelfoplossend vermogen hebben om een probleem ter plekken op te lossen. Daar selecteren we ze op”, aldus de ondernemer.

Gestage groei

Twee jaar geleden is Picnic in Amersfoort gestart en steeds verder naar het westen uitgebreid. Nu is het bedrijf in 34 steden te vinden. Vier weken geleden is Picnic in Leiden begonnen en begin 2018 komen daar Rotterdam, Capelle en Nieuwerkerk a/d IJssel bij. Voor deze uitbreiding zijn investeerders gevonden, die nodig zijn voor de elektrische bezorgautootjes en ‘hubs’ (= gebouwtjes voor de bestellingen).

Muller: “Na een jaar hadden we in Amersfoort 85% van de online markt voor dagelijkse boodschappen in de handen. De rest was nog voor AH en Jumbo. Nu hebben we 1.000 orders per dag in Amersfoort.”

Veel te winnen in supply chain

In de supply chain is volgens Muller nog veel te winnen. In de hele keten zit nog veel handwerk, zoals de orderpicking in mandjes, en de emballage. “Om de verpakkingen te verminderen, zijn we in gesprek met de fabrikanten. We gaan ons nu ook bezig houden met het automatiseren van de producten om in de mandjes doen.”

Via Picnic is het eveneens mogelijk om lokale producten landelijk te verkopen. Naast verse groenten en fruit worden nu ook bloemen en planten in kratten afgeleverd. En sinds een paar weken zitten hyacinten in het assortiment. “Doordat we iedere dag in de straat komen, hebben we een fijnmazige stadsbezorging, die ook andere mogelijkheden biedt. Bijvoorbeeld om spullen mee te nemen, zoals boeken van de bibliotheek.”

Eén reactie

  • P Verschuren

    Verwachten ze ook ooit winst te maken?

Of registreer je om te kunnen reageren.