Home

Nieuws 1085 bekeken 1 reactie

TV-kok Rudolph van Veen ambassadeur groente en fruit

Televisiekok Rudolph van Veen is samen met huisarts Tamara de Weijer aangesteld als ambassadeur groente en fruit.

Van Veen gaat samen met De Weijer (ze is voorzitter van de Vereniging Arts en Voeding) aandacht vragen voor gezonde voeding op onder meer scholen en bedrijven. Donderdag werden beiden in die hoedanigheid gepresenteerd op de Voedseltop.

Op 1 januari 2017 is het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit van start gegaan. De invulling van het plan moet de komende maanden vorm krijgen. Kosten voor de inzet van de ambassadeurs en het ondersteunende projectteam zullen door overheid en bedrijfsleven worden gefinancierd. Dat schrijft staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken in een brief aan de Tweede Kamer.

Eigen kanaal Van Veen

Van Veen is een bekende televisiekok, maar vertrok vorig jaar bij kookzender 24kitchen. Van Veen wil een internetkanaal beginnen met eerlijke informatie over voeding. Het foodplatform moet zonder reclame opereren, waardoor het externe financiering moet verkrijgen. Onduidelijk is of Van Veen door de tuinbouw en overheid wordt gefinancierd in zijn foodplatformactiviteiten.

Brede campagne

Vorig jaar is er door onder andere het GroentenFruit Huis, supermarkten (CBL), Veneca, Voedingscentrum en andere een oproep gedaan om de handen ineen te slaan en de komende jaren samen te werken aan het verhogen van de consumptie van groenten en fruit. Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit is het resultaat van deze oproep.

Meer eetmomenten

Doel is het bevorderen van het eten van meer groenten en fruit op meerdere eetmomenten. De activiteiten steunen op recent uitgevoerde onderzoeken naar het aanbieden van meer groenten en fruit op het werk, in de horeca, op het kinderdagverblijf en de schoolkantine.

Voedingscentrum blijft aan de bal

De communicatie van het Voedingscentrum richting consumenten wordt voortgezet. Aanvullend ontwikkelen de campagnepartijen social media-activiteiten. Daarnaast wordt met aanbieders en leveranciers van groenten en fruit op de winkelvloer van supermarkten activiteiten ontwikkeld.

Eén reactie

  • P Verschuren

    Nou eindelijk! We hebben gezien dat de consumptie van groenten en fruit omhoog kan. Het is duidelijk dat de kosten voor gezondheidszorg onbetaalbaar worden en dat preventie door gezonde voeding beter en goedkoper is dan pillen schuiven. Brede promotie inzetten is simpelweg een investering.

Of registreer je om te kunnen reageren.