Doorgaan naar artikel

BelOrta: inspelen op groei consumptie groente en fruit

BelOrta, de grootste groente- en fruitveiling van België, signaleert een groei in de consumptie van verse groente en fruit in België.

Het wordt de uitdaging daarop juist in te spelen, met bijvoorbeeld kleinere verpakkingen. “Er is een groei in de Belgische consumptie van groente en fruit, zegt Jo Lambrecht, commercieel manager van BelOrta. “Dat is positief, maar de consument doet dat op andere plaatsen en op een andere manier. Daarvoor moeten we openstaan en kijken hoe we daarop inspelen.”

Omzetgroei

De veiling heeft over 2016 een omzet geboekt van €412 miljoen. Dat is 2% meer dan in 2015. Die omzetstijging is vooral het gevolg van de overstap van een aantal grote Limburgse fruittelers van Veiling Haspengouw. Ook heeft BelOrta de verkooplicentie dit jaar van Kanzi, Greenstar en Migo overgenomen van Haspengouw.

Vlaamse groente- en fruittelers kenden niettemin een lastig jaar. Vooral de omzet in de verkopen van sla en appels liep terug. Bovendien waren de marktomstandigheden voor tomaten in het voorjaar behoorlijk lastig vanwege de Russische importstop.

Druk op afzet

Die importstop zorgt nog steeds voor de nodige druk op de markt. “Zeker de afzet van appels ondervindt er nog heel wat hinder van”, zegt Lambrecht. “De verkoop van kropsla liep terug door een verminderde vraag. Daarnaast was ook het weer een bepalende factor in 2016. Het eerste halfjaar was veel te nat, waardoor veel groenten te laat geplant of gezaaid konden worden. In het tweede halfjaar was het juist te droog, wat een impact had op de maat van de aangeleverde producten.”

Door de importstop van Rusland zag BelOrta zich genoodzaakt om nieuwe markten aan te boren. Zo liggen er steeds meer tomaten in supermarkten in het Midden-Oosten en voor Vlaamse appels is India een groeimarkt.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin