Home

Nieuws 1223 bekeken laatste update:22 sep 2016

'Supermarkten overtreden regels herkomst groente'

Nederlandse supermarkten vermelden vaak geen herkomst van groente bij hun groeiende internetverkoop.

Dat blijkt uit een steekproef van Groenten&Fruit. De herkomst wordt door PLUS en AH vaak niet genoemd. Volgens het Voedingscentrum is dat een overtreding van de wetgeving en kan de consument nu geen bewuste keuzes maken. Jumbo heeft de herkomst vaak wel vermeld in hun webshop, blijkt uit de steekproef.

Toezicht

Volgens het Voedingscentrum moet de NVWA toezien op het juist weergeven van herkomstgegevens op internet. Juist sinds 2014 zijn de regels aangescherpt en moeten consumenten bij aankoop een verantwoorde keuze kunnen maken door gegevens als gezondheid, veiligheid, herkomst en milieu, stelt het Voedingscentrum. Nu is vaak niet duidelijk voor internetkopes waar een product vandaan komt, maar controleert de NVWA hier niet of nauwelijks op. NVWA kon nog geen reactie geven.

Aflevering

Het GroentenFruitHuis wijst erop dat de Europese Commissie in een toelichting op de Europese wet Voedselinformatie lidstaten wel meer ruimte laat op dit punt voor onverpakte producten. Als de herkomst op het etiket staat op moment van aflevering aan huis, is dat toegestaan. Nationale maatregelen kunnen verplichten die informatie over herkomst of milieu wel op moment van aankoop beschikbaar te stellen.

Het Voedingscentrum en MilieuCentraal vinden dat laatste belangrijk, omdat de consument nu geen keuze heeft om duurzaam in te kopen. De herkomstinformatie wordt nu achteraf gegeven. Overigens vindt het GroentenFruitHuis het wel wenselijk dat zoveel mogelijk informatie met klanten wordt gedeeld.  Voor allergenen is vermelding wel verplicht bij aankoop.

Steekproef

Van een steekproef van zes producten bij internetwinkels van AH, Jumbo en PLUS (tomaat, komkommer, aubergine, Conference, aardbei en framboos) heeft PLUS geheel geen herkomst aangeduid, maar verwart de keten dat met informatie over de historische oorsprong van een product. Albert Heijn heeft bij drie van de zes producten wel een herkomst aangegeven, al kan één daarvan onmogelijk juist zijn: Britse Conferenceperen, schrijft AH. Jumbo heeft van de steekproef wel vier keer de herkomst duidelijk aangegeven, en twee keer verwijst het naar de verpakking. Dat is feitelijk ook een overtreding van de regels, stelt het Voedingscentrum.

Onmogelijk

Supermarktketen PLUS stelt in een reactie dat het nu niet mogelijk is op internet de herkomst aan te geven, maar daar werkt de keten wel aan, schrijft een woordvoerder. PLUS richt zich vooral op het verschaffen van herkomstinformatie op de winkelvloer. "Informatie over de producten en de herkomst ervan vindt de consument terug op het etiket en via de prijscommunicatie bij het schap in de winkel. Om de klanten zoveel mogelijk de meest recente informatie aan te bieden, informeren we de PLUS-ondernemers elke week hierover middels een AGF-weekbericht. De ondernemer plaatst deze informatie handmatig bij de betreffende AGF-producten." AH komt later met een reactie.

Of registreer je om te kunnen reageren.