Home

Nieuws 664 bekeken

'Meerprijs voor telers nodig bij invoering GRASP'

Telers dwingen personeel juist te behandelen kan juist tot het omgekeerde leiden.

Dat zei Niels Ferdinand, verantwoordelijk voor invoering van de sociale module van GlobalGap (GRASP) in Almeria.

Het sociale systeem GRASP leidde in het algemeen tot betere omstandigheden, maar kon fraude, uitbuiting niet voorkomen door teeltbedrijven in Zuid-Spanje. Ook leidt het tot kostenverhoging die bij lage groente en fruitprijzen juist tot extra onderbetaling kunnen leiden. Ferdinand heeft sinds 2006 ervaring met dit systeem in Spanje, vertelde hij op het GlobalGap congres in Amsterdam. Op papier kan een bedrijf een goede score halen, maar dat hoeft niet overeen te komen met de praktijk.

Immigranten

GRASP zet telers aan om werkuren bij te houden en telers correct te betalen. In Zuid-Spanje is dat lastig omdat het aanbod van goedkope arbeid door immigranten heel groot is, zo stelde Ferdinand. Het kan ook alleen maar tot verbetering leiden als afnemers bereid zijn meer te betalen voor groente en fruit met GRASP.

In zijn openingswoord zei Guido Siebenmorgen van de Duitse supermarktketen REWE dat sociale eisen in de toekomst echt belangrijker zullen worden. In hoeverre het aanbod van REWE geheel GRASP-waardig is, werd niet duidelijk. Bekend is dat in Nederland veel telers GRASP hebben, maar het is geen volwaardige sociaal certificaat, zoals bijvoorbeeld het Nederlandse Fairproduce met een strikte controle. Volgens Ferdinand zal GRASP ook niet slagen als het niet met een strenge controle gepaard gaat.

Culturele verschillen

Voor Europese telers zal zo'n GRASP-beoordeling minder een probleem zijn dan in derde landen waar met name kleine telers de kennis niet hebben en er culturele verschillen zijn. Daarvoor zijn de GlobalGap-inspecteurs niet gespecialiseerd genoeg voor. Een panel van vertegenwoordigers van supermarkten en certificeringsorganisaties pleitte voor het meer betrekken van telers en werknemers bij dit GRASP-systeem. Het moet duidelijk worden dat een bedrijf ook efficiënter kan draaien als processen goed zijn ingericht. Supermarkten moeten daarbij samenwerken met partijen in de keten en de telers zien als partner.

Of registreer je om te kunnen reageren.