Home

Nieuws 579 bekeken

'Informatie kan klant overhalen AGF op internet te kopen'

Circa 4% van de Duitsers koopt groente en fruit weleens op internet. Twee derde van de Duitsers heeft weerstand tegen internetverkoop omdat ze product wil schouwen en voelen en tevreden is met het winkelaanbod.

Dat stelde Frank Gunkelman, van het Duitse onderzoeksbureau Fact-Finder vrijdag op het congres Obst&Gemüse in Düsseldorf. Daarmee is de markt nog lang niet op het groeipad van de meest positieve prognoses van 40 procent in 2025 (aandeel voedingsomzet via internet).

Productinformatie

Toch zijn er manieren om de consument over de streep te trekken, denkt Gunkelman. Door goede productinformatie toe te voegen bij aankoopbeslissingen is de onzekerheid over de kwaliteit van een product weg te nemen. Gunkelman noemt voedingswaarde of uitgebreide herkomstinformatie, maar ook door slimme internettoepassingen als een boodschappenlijstje van veel bestelde producten. Fact-Finder adviseert bedrijven over hun internetstrategie.

Bij groente en fruit kan de vindbaarheid van producten cruciaal blijken. In de supermarkt is gemiddeld 28,6 vierkante meter ingevuld met groente en fruit. De gecentraliseerde distributiecentra van partijen als Amazon kunnen een veelheid aan producten herbergen. Dan moet je klanten wel naar de goede producten leiden. Gunkelman liet zien dat vooral bij exotische producten veel klanten moeite hebben te vinden wat ze zoeken. Om een product als physalis te vinden moet de klant de juiste schrijfwijze weten bijvoorbeeld. Dat geldt ook voor kumquat.

Volumedruk

De snelstgroeiende markt voor internetverkopen van voeding is het Verenigd Koninkrijk, stelde Koen Hazewinkel van het Nederlandse EFMI Businessschool. Daar wordt nu 4,4 procent van de voeding online verkocht. Die groei draagt bij aan de volumedruk in de fysieke winkels. Volgens Hazewinkel zijn vooral partijen uit het middensegment van de supermarktbranche daarvoor gevoelig. Zij zouden daarom openstaan voor innovaties in het AGF-schap in de winkels, stelt Hazewinkel.

Of registreer je om te kunnen reageren.