Doorgaan naar artikel

‘Foodies-trend sap raakt inkoop’

De trend van gezonde sappen is duidelijk zichtbaar op de AGF Detailbeurs en die trend raakt de inkoop van fruit en groente.

“Er zullen geen klasse 1 partijen in de sapmachines gaan, eerder rijpere partijen. Dat is beter voor de smaak ook”, zegt oud-Groenteman van het jaar Tonny van Eldijk uit Wijchen. In de stand van Sapmaker.nl gaat de laatste slow-juice sapmaker woensdag naar een boerderijwinkel.

Volgens van Eldijk is de saptrend overgenomen door supermarkten. Speciaalzaken komen niet meer weg met alleen een sinaasappelperser, maar moeten inspelen op de gezonde sapjes-markt. De klassieke heldere fruitsappen lijken iets minder in trek, door de verhouding suikers en vezels. Sapproducent en fruitbedrijf Van Appeven zegt op de beurs voor groenteboeren in Houten nog altijd groei te zien in de omzet van gepasteuriseerde fruitsap in zakken van 3 of 5 liter. Dat komt door nieuwe fruitcombinaties.

Trends in boeken

Sap van cold pressing of een slow juice apparaat; Op de AGF-detailbeurs kun je overal sap drinken met combinaties van gember-boerenkoop-komkommer en limoen tot aardbeien met peper. In de stand van Sapmaker.nl ligt een receptenboek voor sap gerubriceerd op kwalen en ziektes. Voor elke aandoening een sapje, zo lijkt het. De beursorganisator zelf bekent mee te doen aan de Green Happines-dieet van de bloggers Merel en Tessa. Meer dan 200.000 mensen volgen deze adepten van het plantaardige dieet.

Wat de kracht is van foodtrends via social media, is lastig te peilen. Van Eldijk kent de trend en heeft contact met De Hippe vegetariër, een andere blogster. “We hebben een sessie gehad met wat topondernemers in de speciaalzaken met haar. We konden haar ook nog wel het één en ander leren. Maar onze achterban weet niet daarvan te profiteren door het goed over te brengen.”

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin