Doorgaan naar artikel

AH: succes buitenbeentjes kan inkoop wijzigen in de toekomst

Hoewel nog beperkt in omvang, lijkt het succes van de buitenbeentjes bij Albert Heijn te smaken naar meer. De marktleider in Nederland wil de klant leren houden van alle sorteringen en vormen groente en fruit, mits de kwaliteit goed is. Dat kan in de toekomst leiden tot andere inkoopspecificaties, waarbij de focus op huidige sorteringen vermindert.

In relatieve stilte heeft Albert Heijn nu ook kromme komkommers toegevoegd aan het assortiment ‘buitenbeentjes’ in de winkels, na een campagneweek voor paprika buitenbeentjes. Zo’n campagne rond de misvormde en kleine paprika plus bonusactie zal toch niet snel herhaald worden. De inkopers van Bakker Barendrecht moesten hun best doen voldoende van deze producten te vinden, zegt senior category manager Frank Loos van Albert Heijn. “We moesten heel Nederland af om ze te vinden. Toch weten we bijna alle buitenbeentjes appels en peren bij onze eigen telers te kopen. Bij paprika zullen we ook soms terugvallen op een andere vaste leverancier (Harvest House, red.), maar in de toekomst bij peen zullen de producten ook bij onze telers achter Bakker Barendrecht vandaan komen.”

Aanvankelijk geen succes

Het verhaal van de buitenbeentjes was niet gelijk een succes. Loos: “We begonnen met een doos met daarin wisselend drie groente- en fruitsoorten. Daar kregen we in 2014 veel aandacht voor. Online ging dat heel goed, maar in veel winkels werd het toch weer weggegooid en dat strookt niet met het beleid tegen verspilling. Het is nu nog een specifieke groep klanten die dit interessant vindt. Toen dachten we dat we dit iets anders moesten invullen met single producten. Zo zijn we in 2015 gestart met appels en peren. Daar is dit voorjaar paprika bij gekomen. En wat opvallend is, het begon al gelijk goed te verkopen zonder een campagne.”

Over hoeveelheden doet Loos geen uitspraken, wel wil hij kwijt dat de ‘lift’ in de actieweek paprikabuitenbeentjes factor 6 was. Dat betekent dat zes keer zoveel buitenbeentjes paprika is verkocht die week als in een normale week.

Inkoopprijs

Dat was in week 34. Nu is de prijsvorming terug op het normale peil. Opvallend bij paprika is dat de buitenbeentjes (met acht in een kilotas) per kilo omgerekend iets duurder zijn dan de stoplichten. Dat verschil is minimaal en te verklaren, aldus Loos. “Het is een uitzondering. De buitenbeentjes appels en peren zijn goedkoper dan de gangbare appels en peren (€1,19 tegen €1,29, red.). Maar bij paprika is dat anders. Daar is de paprikamix geen margerijk artikel. Ook zijn toegevoegde logistieke kosten altijd hoger bij producten die minder hard verkopen.”

De hamvraag is hoeveel Albert Heijn betaalt voor inkoop van deze soorten. Op de stadsmarkten zijn dit vaak de ramsj-artikelen, omdat ze voor een prikkie zijn opgekocht op de veiling. Bij Albert Heijn liggen deze groente dus iets onder of op het niveau van de gangbare producten. Over de inkoopprijs zegt Loos: “Er bestaan noteringen voor al deze sorteringen. Dat is dan ook de prijs die ervoor betaald wordt.“ Toch koopt AH ze niet op de veiling maar in een vaste leverancierskring.

Een tweede hamvraag is er eigenlijk ook. Snoept de verkoop van buitenbeentjes geen omzet van het gangbare segment. Oftewel: Laat een deel van de consumenten de mooie geblokte grote paprika liggen? “We zien dat het kopers trekt die eerst elders kochten. Uiteraard zijn er ook bestaande AH klanten die overstappen van het reguliere product naar de buitenbeentjes.”

Gamechanger

Als een grote marktpartij als Albert Heijn zich schaart achter de verkoop van deze groente en fruit. Wat zijn dan de verwachtingen over zeg vijf jaar. Is de categorie dan zo groot dat de het de afzet van gangbare sortimenten misschien ondergraaft? Loos: “We zijn in Nederland de enige die die nu zo doen. Als je kijkt naar de totale Nederlandse productie voor export, is dit een minimale hoeveelheid en heeft het absoluut geen effect op de marktwerking. Als er andere winkelketens ook instappen, kan dat veranderen in de toekomst. Dan kan het betekenen dat de prijs voor deze producten omhoog gaat.”

In de visie van Loos kan het succes van buitenbeentjes wel het Nederlandse afzet en teeltmodel veranderen. “Het is interessant te zien hoe de klant reageert. In Nederland telen we volgens strenge kwalificaties, maar dat is in Zuid-Europa in de winkels bijvoorbeeld niet zo. Als de klant in Nederland dat beeld van die perfecte paprika loslaat, kan dat misschien onderdeel worden van het reguliere aanbod en kun je je inkoopspecificaties verbreden. Tot nog toe hebben de drie introducties van buitenbeentjes de verwachtingen in ieder geval overtroffen.”

Specificaties

De specificaties voor buitenbeentjes verschillen onderling. Bij fruit kan de vorm of kleur afwijkend zijn, maar moet de smaak gegarandeerd zijn. Bij peren mogen lange en kromme nekken ook mee in de verkoop. Bij paprika gaat het om kleinere en misvormde vruchten.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin