Home

Nieuws 761 bekeken

Wantrouwen voedselindustrie fout in beeld gebracht

De consument wantrouwt de voortbrengselen van de voedingsindustrie. Maar toch niet verse groente en fruit, dat wel in de helft van de mediaberichten als beeld wordt gebruikt?

De media zijn tamelijk massaal op het rapport Spreek Smakelijk van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie gedoken. Het hielp wel dat premier Rutte gisteren tijd vond om het in ontvangst te nemen. En ook de conclusie dat de consument de industrie wantrouwt, bekt natuurlijk wel lekker in de uitzending of op de nieuwspagina.

Trouw vulde er vanmorgen bijvoorbeeld de hele pagina 3 mee. Toen ik vanmorgen de krant open sloeg viel mij daarbij natuurlijk direct op dat de voornaamste illustratie bestond uit foto's van groente. Een foto van een omgevallen papieren boodschappenzak met sla, paprika, tomaat en courgette en een van snackkomkommertjes in een kleinverpakking.

Cynische grondhouding

Raar, want in het rapport gaat het over van alles, maar niet of nauwelijks over groente. Groente  en fruit worden namelijk niet gewantrouwd. Ze worden wel te weinig gegeten, wordt in het rapport in een verontrustende grafiek in beeld gebracht. Met daarnaast een grafiek van het (grote) aantal mensen dat vast van plan is voortaan gezonder te gaan eten. Twee kengetallen waarvan ik waag te beweren dat ze één op één verband met elkaar houden.

Het FNLI-rapport gaat voornamelijk over de welhaast cynische grondhouding van de shoppende Nederlander: in de fabrieken, waar koekjes, toetjes, maaltijden, broodbeleg en ander lekkers wordt gemaakt, kijken ze zo nauw niet met gezondheid en milieu. Zout, suiker, vet en allerlei E-nummers om het nog verslavender te maken en nog langer houdbaar.

Als dat al over groenten  en fruit gaat, dan over groente en fruit in potjes. Maar waar komen luiere onder de beeldredacteuren mee op de proppen? Verse groente.

Metro is het ergst

Metro is het ergst: paprika's in stoplichtverpakkingen blinken de lezer tegemoet 'Driekwart Nederland vertrouwt voedselproducent niet'.

Trouw komt dus ook met lekker kleurige plaatjes van groente. En onze collega's van Nieuwe Oogst heeft jammer genoeg ook een foto van een consument op een agf-afdeling van een supermarkt.

NOS en Telegraaf pakken als blikvanger een al veel meer gewantrouwd product: vlees.

Het AD plaatst een foto van rekken vol met bewerkte voedingsmiddelen, precies de categorie waar de pijn zit. Zie ook de foto's onder dit weblog.

Ik geloof het wel

Ik heb zelf in de aanloop naar Koningsdag de verleiding van de oranje donuts niet kunnen weerstaan. Bij deze aankoop heb ik niet naar de kleine lettertjes gekeken. En wantrouwen was zeker niet de overheersende emotie.

Toch het pak nog maar even ondersteboven naast de laptop gelegd: er zitten vijf E-nummers in én het gewraakte palmolie. En per 100 gram bevat de donut 30 gram vet en 41 gram koolhydraten waarvan 12 gram suiker.

Echt waar? Zo weinig suiker maar? En slechts 0,58 gram zout? Ik gelóóf het gewoon. Echt waar. En 98 procent van al die zogenaamd wantrouwige Nederlanders ook. Ik stond achter ze in de rij, met vol vertrouwen volgeladen karretjes.

Foto

  • Metro doet net alsof men paprika's niet vertrouwt.

    Metro doet net alsof men paprika's niet vertrouwt.

  • Trouw plakt fleurig groenteplaatje op somber wantrouwen.

    Trouw plakt fleurig groenteplaatje op somber wantrouwen.

  • Nieuwe Oogst plaatst een foto van een kennelijk totaal niet gewantrouwd agf-schap.

    Nieuwe Oogst plaatst een foto van een kennelijk totaal niet gewantrouwd agf-schap.

  • NOS gebruikt een foto van daadwerkelijk gewantrouwde vlees.

    NOS gebruikt een foto van daadwerkelijk gewantrouwde vlees.

  • Asianews is ook geïnteresseerd en heeft de foto van het AD overgenomen.

    Asianews is ook geïnteresseerd en heeft de foto van het AD overgenomen.

Of registreer je om te kunnen reageren.