Doorgaan naar artikel

AH verwacht geen winkels te sluiten door groei online

Albert Heijn zegt ondanks de online ontwikkelingen van voedingsverkopen te blijven investeren in winkels.

De keten signaleert dat klanten graag in de winkels blijven komen, omdat ze het leuk vinden om boodschappen te doen en graag een praatje maken. “Wij verwachten dan ook dat ons totale bestand van winkels blijft groeien”, stelt de marktleider tegen de NOS.

Volgens retail-deskundigen verdwijnen de komende tien jaar tweehonderd tot vierhonderd middelgrote supermarkten. “Op dit moment is het online marktaandeel van de supermarkten ongeveer 1 procent van alle boodschappen, maar het groeit wel heel snel”, zegt Laurens Sloot, hoogleraar retail-marketing bij de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). “Het gaat om zo’n 20 tot 30 procent groei per jaar, dus dat aandeel zou over tien jaar wel eens 7 procent kunnen zijn.” Omgezet in euro’s gaat het om een groei van 400 miljoen euro nu naar meer dan 3,4 miljard in 2025.

Voorspellingen

De voorspellingen over online groei lopen ver uiteen. Er zijn analisten die voorspellen dat in 2050 geen stenen winkels meer bestaan. Andere analisten vinden dat veel te ver gaan en voorzien dat de winkels hun functie houden omdat de consument verleid wil worden met voeding. Tot die laatste stroming hoort Albert Heijn. Die keten is wel gedwongen fors te investeren in online met een maaltijdbox en Albert.nl om de nieuwkomers zonder stenen winkels van het lijf te houden. Juist de klant die online bestelt is een aantrekkelijke klant die houdt van margerijke bijzondere producten.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin