Albert Heijn is klaar voor de uitrol van de nieuwe agf-afdeling. Per winkel kan het aanbod nu verschillen, het basispakket is 60%.
Dat meldt vakblad Distrifood. De ombouwoperatie gaat al snel van start met 40 winkels per week en moet volgend jaar afgerond zijn. De agf-afdelingen zullen waar mogelijk groter worden, omdat AH verwacht met de gezondheidstrend een forse omzetgroei te behalen met agf. De telers die aan AH leveren, zijn al veel eerder bij het proces betrokken, zodat alle vernieuwingen op deze grote schaal kunnen worden doorgevoerd.
Lokaal afgestemd
Zo stapt de winkel af van steeds dezelfde agf-afdeling. Dat betekent dat de inkoop ook verandert. Het basispakket blijft 60 tot 70%, maar daarbuiten is het aanbod afgestemd op de lokale vraag in de wijk van de winkel.
Meer zachtfruit
Ook de manier waarop zacht fruit en fruitsalades worden verkocht, is aangepast. De losstaande koelingen hebben plaatsgemaakt voor een wandmeubel. Met verkoopruimte dus voor dit segment. AH spreekt over een jaarlijkse omzetgroei met dubbele cijfers. De nieuwe presentatie is veel groter, overzichtelijker en makkelijker op orde te houden.
Scheiding EKO
De marktleider scheidt de gangbare van de biologische groente en fruit in de winkel en breidt het biologische assortiment uit. Ook het assortiment snoepgroente, maaltijdpakketten en smoothiepakketten groeit.