Doorgaan naar artikel

‘Keurmerk excuus om hogere prijzen te vragen’

Circa vier op de tien consumenten vindt een keurmerk een excuus om hogere prijzen te vragen. Zij noemen het een marketingtruc.

Bijna de helft van de consumenten vindt ook dat er in de huidige situatie teveel keurmerken zijn met name binnen de categorie voedingsmiddelen. De geloofwaardigheid van alle keurmerken staat onder druk, schrijft de ACM in een verkennend onderzoek naar de rol en de werking van keurmerken voor consumenten.

Toch signaleert de ACM dat marktpartijen en maatschappelijke organisaties initiatieven nemen om de kwaliteit en toegevoegde waarde van keurmerken juist op gebied van duurzaamheid en voeding te verbeteren. Daarmee doelt de ACM op de initiatieven van de Taskforce voedselvertrouwen van overheid en bedrijfsleven om voedselveiligheidssystemen te controleren. Dat zijn echter geen consumentenkeurmerken.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) juicht dit toe, maar het kan een stap verder uitgebouwd worden. Deze initiatieven zouden ook baat kunnen hebben bij een meer algemene maatstaf voor keurmerken waarmee een eerste stap gezet kan worden richting ordening van het woud aan keurmerken.

Voor de brancheorganisaties en marktpartijen valt er veel te winnen. Wanneer een keurmerk betrouwbaar wordt gevonden, zou het merendeel een product met keurmerk eerder willen aanschaffen. Vier op de tien consumenten is tevens bereid hiervoor meer te betalen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin