Doorgaan naar artikel

‘The Greenery kan klanten via telers beleveren’

The Greenery overweegt voor een deel van haar afzet supermarkten over te slaan en zelf eindgebruikers te gaan beleveren. Volgens marktkenner Gerard Rutte kan dat het beste via eigen telers.

Directe verkoop moet meer marge voor het bedrijf en dus de achterliggende coöperatie van groente- en fruittelers opleveren. Het bedrijf draait momenteel met dochter Hollander Barendrecht een proef onder 10 medewerkers, dus niet via telers.

Volgens een woordvoerder staat nog niet vast dat een bezorgservice commercieel uitgerold wordt. “The Greenery zietl een verandering in de markt. Mensen zijn toenemend geïnteresseerd in versproducten en willen weten waar het voedsel dat ze eten  vandaan komt. Daarnaast hebben mensen steeds minder tijd om boodschappen te doen en stellen ze dus bezorging op prijs.”

The Greenery denkt dat met bezorging meer marge kan worden gehaald; in elk geval meer marge dan de supermarkten leveranciers nu gunnen. Deze marge komt dan weer ten goede van de coöperatie Coforta, de eigenaar van The Greenery. Uiteindelijk komt dus meer geld terecht bij telers. Maar het is een rekensom, waarschuwt de woordvoerder: de Logistiek is niet eenvoudig en niet gratis.

Niet op zichzelf

De proef van The Greenery staat niet op zichzelf. Er zijn diverse initiatieven in de markt voor thuisbezorging, van het aan de deur hangen van netjes sinaasappelen tot bezorgen van complete maaltijdboxen door Albert Heijn. The Greenery is bij geen van de bestaande initiatieven betrokken, al was Hollander Barendrecht wel betrokken bij de mislukte afhaalsupermarkt Superdirect.com.

Supermarktkenner Gerard Rutte volgt The Greenery al jaren en denkt dat het bedrijf zich beter kan richten op het verbeteren van de bestaande werkzaamheden. The Greenery is één van de grootste leveranciers van groente en fruit, maar het bedrijf is de afgelopen tien jaar ook fors gekrompen, tot een bescheiden omzet van €1,1 miljard vorig jaar. Het bedrijf realiseerde de afgelopen jaren minieme winsten en verlies.

Help telers

“Bezorging is een kans in de markt, maar wel complex. Een groot deel van de afzet zal via de traditionele kanalen blijven verlopen, en The Greenery moet eerst hier geld voor haar telers gaan verdienen.” Als The Greenery toch in de bezorgmarkt stapt, kan het beter een faciliterende rol spelen. Help kleine aantallen tuinders samen bijvoorbeeld een deel van de Randstad beleveren.”

Share this

Afbeelding
Jan Cees Bron

redacteur ondernemen

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin