Home

Nieuws 1354 bekeken laatste update:14 aug 2015

Milieu-organisaties verwijzen naar oude gifmeter

Milieudefensie en Foodwatch hebben de sterk verouderde campagnewebsite Weet wat je eet.nl opnieuw in gebruik in een consumentenactie.

De organisaties gebruiken de website voor een campagne tegen glyfosaat. De organisaties roepen consumenten op een handtekening te zetten tegen de nieuwe toelating van het onkruidmiddel.

De achtergrondgegevens op weetwatjeeet.nl zijn echter sterk verouderd met een gifmeter groente en fruit met gegevens uit 2011 en conclusies uit 2006. Die gifmeter werd in die jaren ingezet om consumenten te helpen de schoonste producten in de verschillende supermarkten te vinden.

Volgens een woordvoerder van Foodwatch is het juist dat die gegevens verouderd zijn. Over de toekomst van de campagne rond de gifmeter (Weet wat je eet) wordt momenteel nagedacht. Sinds de NVWA zelf de residugegevens publiceert per product en supermarktkanaal, wordt de gifmeter niet bijgehouden. De organisaties onderzoeken of consumenten daar voldoende door worden geïnformeerd.

Ondertussen zijn wel ruim 7.800 handtekeningen opgehaald in de campagne tegen glyfosaat. Eind dit jaar brengt de EFSA haar advies uit over de hernieuwde toelating van het onkruidbestrijdingsmiddel glyfosaat.

Of registreer je om te kunnen reageren.