Home

Nieuws 806 bekeken

LTO: overleg beter dan harde boerenprotestacties

Harde publieksacties door boeren, zoals in Frankrijk, zien er op televisie misschien spannend uit, maar leveren doorgaans bitter weinig op. Dat vindt voorzitter Albert Jan Maat van LTO Nederland.

LTO Nederland zet in reactie op extreem lage prijzen voor melk en varkensvlees in op intensief overleg met overheid, banken en de sector zelf. En dat leidt tot resultaat, stelt Maat: "Als wij gaan roepen om importbeperking is er iets goed fout."

Importbeperkende maatregelen absurd

"LTO Nederland is echt niet te beroerd om actie te voeren", aldus Maat. "En we doen mee aan de acties op 7 september in Brussel. Maar voor harde publieksacties zoals in Frankrijk voel ik niets. Het heeft de Franse boeren precies nul-komma-nul opgeleverd." De Franse roep om importbeperkende maatregelen vindt Maat absurd. Voor exportland Nederland zou dergelijk beleid een ramp zijn.

Buitenlandse concurrentie de baas

In plaats van terug in de schulp te kruipen en om bescherming te roepen, zal Nederland juist meer over de grenzen heen moeten kijken. "Nederland moet messcherp zijn qua prijs en kwaliteit om de buitenlandse concurrentie de baas te zijn." Het is voor de middellange tot lange termijn de enige weg vooruit. Goed voor de consument, en goed voor bedrijven die hun zaken op orde hebben. De sector moet met de overheid volgens Maat ook inzetten op markttoegang waar dat nog niet wordt verschaft.

Overleg met banken en politiek

Dat betekent niet dat LTO Nederland niets doet. Hij geeft toe dat het voor de buitenwereld niet altijd even zichtbaar is, maar achter de schermen schaakt LTO Nederland vele borden, aldus Maat. LTO Nederland pleit bij banken over coulance voor agrariërs die extreem lage prijzen beuren voor hun producten. "Er wordt soms wel coulance getoond maar de druk moet er stevig op blijven."

Daarnaast pleit de organisatie bij de politiek onder meer voor het omzetten van de assurantiebelasting in een Btw-regeling en het inrichten van een fonds met de Btw-inkomsten die voortvloeien uit het afschaffen van rode diesel. Deze op overleg en organisatie gerichte tactiek, Maat noemt het ´een ondernemersmodel´, heeft volgens hem in het verleden haar nut bewezen. In het nieuwe belastingplan blijven wellicht tegen de verwachting in alle landbouwregelingen gehandhaafd. De lobby van LTO Nederland was hierbij cruciaal, aldus Maat.

Of registreer je om te kunnen reageren.