Doorgaan naar artikel

Jumbo groeit sneller dan de markt

De Jumbo Groep verwacht dit jaar een consumentenomzetgroei van 30 procent te halen. De Jumbo-winkels zijn een belangrijk afzetkanaal voor partijen als The Greenery.

De Jumbo-winkels doen het beter dan de overgenomen C1000-winkels in de Jumbo Groep. Met een autonome groei van 1,2 procent wist Jumbo ook in haar bestaande winkels harder te groeien dan de markt (0,7 procent volgens GfK). “Dat is vooral te danken aan meer klanten en een iets hogere besteding per klant”, zegt financieel directeur Ton van Veen. “De prijzen zijn niet verhoogd, per saldo eerder iets gedaald.”

De Jumbo Groep kijkt terug op een prima eerste helft van 2015, aldus Van Veen. Hij meldde dat met de ombouw van nog eens 79 winkels de integratie van C1000 binnen Jumbo succesvol werd afgerond. De supermarktketen telt nu 580 winkels. In de tweede helft van 2015 ligt de focus vooral op optimalisatie van de formule en de organisatie.

Omzetgroei met 30 procent

De consumentenomzet van Jumbo kwam in het eerste halfjaar uit op bijna €3,2 miljard. Dat is een stijging van ruim 26 procent vergeleken met dezelfde periode in 2014, voor een belangrijk deel te danken aan de toename van het aantal winkels.

De financieel directeur verwacht voor het hele jaar 2015 uit te komen op een omzet van €6,5 miljard, ofwel een groei van zo’n 30 procent.

Uitbreiding afhaalpunten

De super gaat gestaag verder met uitbreiding van afhaalpunten voor onlinebestellingen. Financieel directeur Ton van Veen wil geen streefgetallen noemen, maar “de totale investering in e-commerce loopt in de tientallen miljoen euro’s”, wil hij wel kwijt. De meeste afhaalpunten zijn in en bij de winkels zelf te vinden.

In de tweede helft van 2015 verwacht de super nog meer ‘pick up points’ te openen en wil binnen afzienbare tijd ook met thuisbezorging beginnen. Dit bleek dinsdag bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers van Jumbo.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin