Doorgaan naar artikel

Jumbo stijgt op groenteladder

Ondanks de vergrote inspanningen van Jumbo om te scoren met groente en fruit, blijft de tweede supermarktketen van het land nog onder het gemiddelde van de markt. Maar volgens supply chain manager Sander Dietvorst van The Greenery is een stijgende lijn ingezet en gaat alles op alles om in 2015 een fair share boven de 100 te halen.

Dat liet hij weten op de Inspiratiedag Vollegronds Groenteteelt van Groenten & Fruit en Vollegrondsgroente.net vorige week in Wageningen. Met een fair share in agf van 92 zat Jumbo in 2013 nog 8 procent onder het gemiddelde van de markt. Dat was in 2014 volgens Dietvorst wel al beter, maar de grens van 100 is nog niet gehaald. Met het inzetten in 2014 van de vastelageprijsgarantie, in september bovendien aanmerkelijk uitgebreid zou in de loop van 2015 resultaat geboekt moeten worden.

Dat Albert Heijn het met een fair share van 112 veel beter doet heeft volgens Dietvorst te maken met het feit dat AH veel vestigingen in steden heeft, waar relatief veel kopers zijn die meer op kwaliteit dan op prijs letten. Alleen gekeken naar een relatief prijzig product als zachtfruit heeft AH zelfs een fair share van 126.

Een keten als Plus daarentegen zit vaker in dorpen of stadswijken waar ze de enige supermarkt is, maar waar nog wel speciaalzaken zijn. Dat zou een lager fair share verklaren. De beleving van de agf-afdeling is voor supermarkten steeds belangrijker. Het aandeel agf in de totale omzet van supers blijft stijgen en is al door de grens van 10 procent heen. Het aandeel in de winstmarge is nog hoger dan dat. Juist door die aantrekkelijkheid van deze productgroep is het moeilijk het fair share te vergroten. Dat kan immers alleen als de anderen hun agf-omzet niet óók vergroten.

 

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin