Doorgaan naar artikel

Univeg moet verlies retailklant opvangen

De versdivisie van Greenyard Foods (Univeg) boekte over het afgelopen halfjaar (tot 1 oktober) een omzetgroei van 1,4 procent, maar verdiende er minder mee.

Greenyard Foods meldde dat de margedaling bij vers het gevolg is van het verlies van een grote supermarktklant van 300 miljoen euro op jaarbasis en daardoor lagere efficiëntie in de distributiecentra. Bij andere supermarktklanten (zoals Albert Heijn) werd meer afgezet. Verder daalde de marge door een andere productmix in een aantal belangrijke markten en liepen de kosten op om de nodige kwaliteitsstandaarden als wereldspeler te garanderen.

De organisatie wist de omzet ‘vers’ te verhogen met 22,7 miljoen euro naar ruim 1,6 miljard euro, maar de organisatie wist daarmee niet sterk te profiteren van het marktherstel in groente en fruit in de EU. De totale Europese productiewaarde van groente steeg dit jaar 12 procent en voor fruit 7 procent.

Industriegroente

Het bedrijf zag de totale omzet (inclusief bewerkte groente) met 1,5 procent stijgen naar bijna 2 miljard euro, voornamelijk dus door vers. De totale brutowinst daalde met bijna 15 procent naar 72,5 miljoen euro. Toch ligt de samenvoeging van de drie bedrijven op schema, aldus Greenyard Foods. “De diversificatie van Greenyard Foods door de combinatie met Univeg en Peatinvest heeft het bedrijf versterkt in een uitdagende markt, die het Prepared segment ervaart,” aldus CEO Marleen Vaesen.

In het financiële halfjaarbericht schrijft Greenyard Foods niets over gesprekken met The Greenery over een samengaan dit voorjaar. Eerder deze maand liet Greenyard Foods weten niet in te kunnen gaan op geruchten.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin