Doorgaan naar artikel

Mc Donald’s steunt jonge Italiaanse boeren en tuinders

Twintig jonge Italiaanse boeren en tuinders zijn door de Italiaans tak van fastfoodgigant McDonald’s uitgekozen om het bedrijf de komende drie jaar te bevoorraden.

Raffaele Maiorano, voorzitter van de ANGA, de vereniging van jonge boeren, is zeer tevreden met het project ‘Fattore Futuro’, dat McDonald’s heeft opgezet om de Italiaanse landbouw te steunen.

130 boeren hebben gereageerd op de oproep van McDonald’s Italia om een innovatief en duurzaam project te presenteren voor hun bedrijf. De naam van het project, ‘Fattore Futuro’, is een woordspeling in het Italiaans: ‘fattore’ betekent zowel factor als boer, is bedoeld om boeren onder de veertig een steentje in de rug te geven.  Iedereen was dan ook enthousiast toen McDonald’s Italia samen met het Italiaanse ministerie van Landbouw en Confragicoltura, waar ANGA onder valt, eind oktober de namen van de twintig boeren bekend maakte. Voorzitter Raffaele Maiorano, op een persconferentie in Milaan: ‘We hebben vanaf het begin in dit project geloofd en hebben het aanbod van McDonald’s met beide handen aangegrepen.

Marketingstunt?

Lorenzo Bazzana, economisch consulent van Coldiretti, die andere boerenorganisatie, is voorzichtiger. ‘Eerst zien, dan geloven,’ zegt hij aan de telefoon. ‘Het is positief dat een bedrijf als McDonald’s wil investeren in de Italiaanse landbouw, maar we moeten afwachten wat er gebeurt na die drie jaar om te bepalen of dit niet gewoon een marketingstunt is.’

De laatste jaren heeft McDonald’s in Italië hard gewerkt aan zijn  imago, er verschenen fruit en salades op het menu en het bedrijf presenteerde een hele reeks ‘Made in Italy’ hamburgers. De McItaly werd met veel bombarie en met goedkeuring van de Italiaanse minister van Landbouw in de markt gezet, met als belangrijkste verkoopargument dat alle ingrediënten uit Italië zelf kwamen.

Consumentenorganisatie Altroconsumo maakte de McItaly echter met de grond gelijk, toen bleek dat ‘Italiaanse ingrediënten’ niet gelijk stond aan ‘goed’ eten, waar Italianen zich graag op voorstaan. ‘De klassieke Big Mac is minder ongezond dan de McItaly’ was de harde conclusie.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin