Doorgaan naar artikel

‘Sector kan zich wapenen tegen vraaguitval’

Telers kunnen zich beter wapenen tegen vraaguitval.

Frank Kalshoven, auteur en onderzoeker als directeur van De Argumentenfabriek, stelt dat structurele ontwikkelingen op de markt belangrijker zijn dan vraagontwikkeling.

De consumentenvraag naar plantaardige producten kan door stimuleringsbeleid verder omhoog. Er is al een duidelijke ontwikkeling ingezet om het ‘maagaandeel’ plantaardige producten te verhogen door de  vleesconsumptie te matigen.

Ook is Kalshoven een sterk voorstander van merkontwikkeling in de groentenafzet. Met een eigen merk zullen de marges van telers stijgen, schrijft de onderzoeker in zijn column ‘Het spel en de knikkers’ in de Volkskrant. “Zolang groente en fruit bulkproducten zijn, blijven de marges immers laag en rent de primaire sector bij elk briesje economische tegenwind naar de overheid om compensatie te smeken voor ondernemersrisico.”

Kalshoven deed eerder onderzoek naar de groente- en fruitmarkt in opdracht van FrugiVenta om de strategie 2012 tot en met 2015 op te stellen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin