Doorgaan naar artikel

‘Lage kostprijs Nederlandse teelt via AH naar België’

De Belgische Boerenbond stelt dat Albert Heijn wel degelijk verantwoordelijk is voor prijsdruk op Belgische groente- en fruitveilingen.

In de Volkskrant stelt de Nederlandse supermarktketen dat ze niet koopt op de Belgische veilingen en dus niet verantwoordelijk kan zijn voor de gevoelde prijsdruk. De Belgische Boerenbond stelt juist dat Albert Heijn product van grote Nederlandse contracttelers meeneemt in Belgische winkels. Dat zijn vaak meer competitieve bedrijven dan die op de Belgische veilingen. “Je krijgt een toptien of top-5 van competitieve boeren en verder niets. In België is er meer solidariteit tussen de boeren. De coöperatieve veiling onderhandelt een gemiddelde prijs, en iedereen krijgt zijn deel.”

Albert Heijn wijst erop dat het langjarig samenwerkt met haar contracttelers. De Nederlandse supermarktketen leek eerder deze maand onrust te sussen door een Belgische gedragscode te ondertekenen waarin AH toezegt te streven naar de verkoop van Belgisch product. Een belangrijk deel van de Jonagold komt al van Belgische telers. Groente- en fruitleverancier Bakker Barendrecht is overigens een Belgisch bedrijf (Univeg). De Belgische Boerenbond wil in een Belgisch ketenoverleg met Albert Heijn verder praten over de effecten op de Belgische markt. Door de ondertekening van de gedragscode is AH toegetreden tot dat overleg.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin