Home

Nieuws 1134 bekeken

Nederlandse groente vaker in reclames

Aanbieders en verwerkers van Nederlandse groente en fruit hebben afgelopen jaar stevig geïnvesteerd in promotie op televisie, radio en tijdschriften.

Volgens cijfers van onderzoeksbureau Nielsen is vooral Hak met haar Hollandse groente campagnes belangrijk voor de toename. Het bedrijf stak afgelopen 12 maanden ruim 5 miljoen euro in reclamebestedingen op tv, radio en tijdschriften. Dat is bijna de helft van het totale budget dat aanbieders en verwerkers van groente en fruit uitgaven op de reclamemarkt. Ter vergelijking: Hak gaf in het jaar ervoor 1,3 miljoen euro uit aan reclame en promotie via media. Vooral de campagne rond Ronald Koeman heeft bijgedragen aan de stijging, maar ook een campagne rond Woensdag Hakdag.

Buitenlandse aanbieders van groente Bonduelle en Iglo schroefden de bestedingen stevig naar beneden bij, al heeft Iglo een grote campagne op de Nederlandse markt in voorbereiding. Ook de Nieuw-Zeelandse kiwitelers staken duidelijk minder geld in de Nederlandse markt. Daarentegen stak het appelmerk Pink Lady 1,4 miljoen euro in promotie via Nederlandse media, zes ton meer dan vorig jaar.

The Greenery kwam volgens Nielsen met 2 ton op de zesde plek van de reclameranglijst voor groente en fruitbedrijven.

Of registreer je om te kunnen reageren.