Home

Nieuws 1559 bekeken

Gat in Nederlandse groentepromotie Duitsland

De Nederlandse groente- en fruitpromotie in Duitsland staat onder druk. Het is de Nederlandse groente- en fruitsector niet gelukt een collectieve inzending af te vaardigen naar de Duitse consumentenbeurs Grüne Woche, later deze week.

Grote campagnes op de Duitse markt als Sicher ist Lecker en Frische ist Leben lopen dit jaar af en zicht op een nieuwe collectieve promotie op de Duitse markt is er niet, blijkt uit een rondgang. Het oude bekende promotiemiddel Gesmackshaus is afgestoten en zelfs bij een daklozencentrum terecht gekomen.

Het is het gevolg van het wegvallen van collectieve middelen via het Productschap Tuinbouw en GroentenFruit Bureau. Daardoor is in de Nederlandse paviljoen Partnerland Niederlande van de Grüne Woche geen brede groente en fruitpromotie zichtbaar. De beurs is een traditioneel moment waarop staatssecretaris Sharon Dijksma  en de (nieuwe) Duitse landbouwminister Hans-Peter Friedrich kennis maken met producten met de slogan 'Qualität wächst in Holland'.

De laatste jaren stond Nederland er via het GroentenFruit Bureau met het Gesmackshaus, een kas van het ministerie (2012) en de kraam van de Venlose Floriade (2013). Grote afzetorganisaties werkten samen aan die presentatie voor een half miljoen Duitse consumenten. Dit jaar heeft alleen Tasty Tom een stand gehuurd.

Juist omdat de beurs een symbolische functie heeft, is het wegvallen van de promotie voor Nederlandse groente een gemis, stelt Jochem Wolthuis van de Duitsland Desk en de laatste jaren verantwoordelijk voor de gezamenlijke inzendingen." De inzending diende om het imago van Nederland Tuinbouw bij deze Duitse consument te verbeteren, die helaas nog steeds met verouderde clichés over de Nederlandse tuinbouw en haar producten leeft. Gelukkig hebben wij in deze tijd dit beeld lichtelijk kunnen verbeteren door bundeling van krachten, collectieve middelen en uitvoering door een neutrale partij als GroentenFruit Bureau."

Of registreer je om te kunnen reageren.