Home

Nieuws 964 bekeken

Druk op marktaandeel AH

Ahold heeft in Nederland in het vierde kwartaal van 2013 een omzetverlies van 1 procent bekend gemaakt.

Hoe groot dat omzetverlies bij Albert Heijn is, maakt Ahold niet bekend, maar de omzetgroei bij online-activiteiten Albert.nl en Bol.com hield het verlies bij de voedingsmarktleider beperkt. AH is de belangrijkste Nederlandse (retail)afnemer van Nederlandse groente en fruit, maar door de ombouw van C1000-winkels in 2013 kan de afzet van groente en fruit via het AH-kanaal nog wel groeien.

Over het hele jaar kon Ahold voor Nederlandse verkopen nog wel een plus van 0,6 procent optekenen, maar door het succes van verkoop van boeken en cd's via Bol.com is niet duidelijk wat dit voor het marktaandeel van AH betekent. Klanten besteden minder in de winkels, laat AH nog wel weten. Het moederbedrijf van Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en bol.com behaalde over heel 2013 een omzet van 32,6 miljard euro, een stijging van 2 procent ten opzichte van 2012.

De nadruk komt in Nederland in 2014 meer te liggen op de uitbouw van Albert Heijn en van Albert Heijn online, de Albert Heijn pick up points en Albert Heijn to go. Ook wordt er ingezet op de verdere uitbouw van AH in België.

De marktleider ligt met franchisers in de clinch over in feite het leverancierskrediet. Het hoofdkantoor brengt voorraadkosten in rekening bij deze zelfstandige ondernemers, maar zij stellen dat AH door het verlengen van het leverancierskrediet deze kosten niet daadwerkelijk zelf maakt.

Of registreer je om te kunnen reageren.