Doorgaan naar artikel

‘Niet elk groentebedrijf kan zich onderscheiden’

Een meerderheid van de land- en tuinbouwbedrijven zegt zich te willen onderscheiden op de kwaliteit van hun product.

Maar als de meerderheid dit nastreeft, ben je als bedrijf niet meer onderscheidend en kom je toch in de prijsconcurrentie terecht.

Dat stelt adviesbureau Berenschot naar aanleiding van het Agrofood Strategy Trends Onderzoek 2013 onder leidinggevenden en ondernemers in de agrarische sector. Daarvoor zijn ook enkele tientallen partijen in de voedingstuinbouw ondervraagd. In totaal gaf bijna twee op de drie partijen aan zich te willen onderscheiden op kwaliteit, maar er is volgens Berenschot een grens aan de differentiatiestrategie.

Het verbaast Berenschot dat weinig bedrijven nadenken over een nieuw businessmodel. Adviseur Lindy van der Veen:  “Opvallend genoeg zien agrofoodbedrijven nieuwe business modellen niet of nauwelijks als een strategisch issue, terwijl dit onderwerp binnen andere sectoren in Nederland al jaren bovenaan staat.”

Bedrijven in de agrofood worstelen – ongeacht hun positie in de keten – met de gevolgen van prijsconcurrentie. Voor de voedingsindustrie is die prijsconcurrentie het belangrijkste strategische issue. Voor handelsbedrijven en toeleveranciers en voor bedrijven in de primaire sector staat prijsconcurrentie op respectievelijk plaats 2 en 3. Het Agrofood Strategy Trends Onderzoek 2013 voerde Berenschot uit in samenwerking met ondermeer ZLTO en LTO Noord.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin