Doorgaan naar artikel

Jumbo wekt woede met kortingseis

Supermarktbedrijf Jumbo kort producenten van zijn huismerkproducten met 3 procent. Dat meldt vakblad Distrifood op basis van correspondentie tussen leveranciers en het Amerikaanse bedrijf Daymon, dat voor Jumbo de inkoop van huismerkproducten in beheer heeft.

Jumbo wil de omzet van huismerkproducten opvoeren. Dat zou ook ten goede komen aan de leveranciers. Door een verhoogde omzet kunnen de leveranciers de 3 procent marge opbrengen, is de redenering van Jumbo. De korting geldt ook voor leveranciers van het huismerk van C1000.

De aankondiging van Jumbo  is onaanvaardbaar, zegt LTO-voorzitter Albert Jan Maat. Er past volgens hem maar één reactie: gezamenlijk stelling nemen en nee zeggen. “En vervolgens gezamenlijk actie nemen om dit winkelbedrijf tot de orde te roepen.”

“Afspraken stellen steeds minder voor, het loopt werkelijk de spuigaten uit”, reageert Maat woedend. LTO Nederland pleit bij verwerkende bedrijven en andere afnemers voor collectieve actie. “Supermarkten moeten gewoon hun afspraken nakomen zodat boeren en tuinders weten waar ze aan toe zijn.”

Een half jaar geleden leidde een soortgelijke actie van Albert Heijn tot verontwaardiging bij onder meer agrarische producenten en leveranciers. Fabrikanten van huismerkproducten hebben woedend gereageerd, omdat ze vinden dat ze geen ruimte hebben om 3 procent marge weg te geven. De aangepaste prijzen zijn ingesteld per 1 maart.

LTO-voorzitter Maat doet een appel op het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel: “Het zou het CBL sieren als ze haar eigen leden tot de orde roept en op het hart drukt dat afspraak ook afspraak is. Want het is weer het oudje liedje, het komt uiteindelijk weer terecht op het erf van de boeren en tuinders.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin