Doorgaan naar artikel

‘Markt openen buiten EU vergt lange adem’

Het Belgische marketingbureau voor land- en tuinbouw VLAM gaat in 2014 verder met het ontwikkelen van afzet van groente en fruit naar de Verenigde Staten, Canada, Japan, China, Rusland en Verenigde Arabische Emiraten.

De Belgen kregen een EU-subsidie voor het programma ‘Taste of Europe’ waarvoor in 2014 vier ton omgaat, maar waarin Europese groente centraal moet staan. Vlaanderen brengt witloof, prei, tomaat, paprika, appel, peer en aardbei onder de aandacht van inkopers op die markten. Door de vermenging van Belgische en Nederlandse telers op de Belgische afzetmarkt, is die subsidie ook voor Nederlandse telers van belang.

Heet de Vlaamse campagne ‘Taste of Europe’, de Italianen startten met de campagne ‘Flavor of Europe’ om Italiaanse groente en fruit op de Noord-Amerikaanse markt te promoten. Die campagne gaat samen met acties rond de peer Abate Fetel. Verwacht wordt dat de komende weken duizend ton Italiaans product naar de Oost-Amerikaanse staten uitgevoerd wordt om de campagne te ondersteunen.

In België heeft de campagne geen directe volume-effecten gehad. Hoewel ambitieus, is het effect op korte termijn lastig meetbaar, stelt de organisatie bij monde van Leen Guffens. “Het effect in de exportstatistieken kunnen we nog niet volgen. Dat moeten we op langere termijn bekijken. Je moet ook vaker aanwezig zijn op een bepaalde markt vooraleer je er effectief resultaat kan boeken.”

Doel is om gedurende drie jaar een aantal markten te benaderen via voornamelijk beursdeelnames, waaraan we degustatieacties koppelen. Ook aanwezigheid in de vakpers is voorzien in het programma. De enige evaluatie is gedaan bij standbezoekers op beurzen. Die blijkt positief.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin