Doorgaan naar artikel

Ciolos: promotiegeld EU voortaan via producenten

Europese gelden voor promotie van agrarisch producten worden voortaan via deelname van producentenorganisaties gefinancierd.

Lidstaten kunnen in de nieuwe werkwijze niet meer co-financieren. “Dit leidt ertoe dat er verschil komt tussen de lidstaten bij de promotieactiviteiten van Europese productie. Dat willen we voorkomen”, zegt Eurocommissaris Dacian Ciolos tijdens de Raad van Europese landbouwministers in Brussel.

De Europese Commissie wil het promotieprogramma voor agrarische producten aanpassen. Het budget wordt geleidelijk verhoogd van 61 miljoen euro op dit moment naar 200 miljoen euro in 2020.

Tegen

Meerdere lidstaten, waaronder Spanje, Duitsland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk zijn tegen het voorstel om cofinanciering door lidstaten niet meer toe te staan. Zweden en het Verenigd Koninkrijk zijn kritisch op het verhoogde budget. Zij vinden dat er wel erg veel geld wordt uitgegeven aan promotie. Dit is volgens Zweden meer een taak voor het bedrijfsleven. Het Verenigd Koninkrijk is bezorgd over de effectiviteit van het promotieprogramma, zeker nu er een groot bedrag aan wordt uitgegeven.

Ciolos vindt de promotie van Europese producten van belang om de afzet in de interne markt, maar ook op de externe markt te verbeteren. “Europese producten staan bekend om de hoge kwaliteit”, aldus Ciolos. De agrosector zorgt jaarlijks voor een omzet van 10 miljard euro per jaar en er zijn 310.000 bedrijven actief in de agrosector. Het zorgt voor de 13,5 procent van de werkgelegenheid in de EU. De promotie is zowel gericht op de interne markt als de export naar derde landen, zoals landen in Azië. De promotie kan gericht zijn op producten, productgroepen en regionale producten. De Europese Commissie oordeelt of promotievoorstellen worden goedgekeurd.

Verantwoord

Ook Nederland is kritisch op het voorstel. Nederland vindt dat de promotie vooral gericht moet zijn op verantwoorde consumptie, waarbij aandacht is voor diervriendelijke en milieuvriendelijke productie. Nederland vindt dat het promotieprogramma rekening moet houden met de integriteit van interne markt en het handelssysteem. Het mag niet handels verstorend werken.

Ciolos hoopt onder het voorzitterschap van Italië, in de tweede helft van 2014, tot een akkoord te komen met de landbouwraad en het Europees Parlement over het voorstel.

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Mariska Vermaas

parlementair verslaggever

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin