Doorgaan naar artikel

Nederland mist EU-geld promotie groente

Nederland heeft opnieuw geen gelden ontvangen voor AGF-promotie uit het Europese fonds voor promotie van landbouwproducten.

Daarvoor was 35 miljoen euro beschikbaar. Er is niets aangevraagd door het opdoeken van het GroentenFruit Bureau. Daarnaast zijn drie grote campagnes voor groente en fruit gestopt in september (de 2×2-campagne, de verwerkte groente campagne en een champignoncampagne).

Ondanks het opdrogen van de geldstroom kan Nederland nog bogen op relatief veel promotie-inspanningen met EU-geld. Momenteel lopen vier grote campagnes: ‘Frische ist Leben’, ‘Sicher ist Lecker’, ‘Colourful Taste’ en voor Conference, allen in Duitsland. Frische ist Leben loopt tot en met 2014, net als Colourful taste. De campagne Sicher ist Lecker loopt iets langer door, maar stopt ook daarna.

Er dreigen dus gaten te vallen in de promotie-activiteiten van de groente- en fruitsector nadat het Productschap Tuinbouw deze taak formeel niet meer uitvoert en het GroentenFruitBureau werd opgedoekt. Mogelijk kan de start van een klein bureau, een promotiestichting, weer nieuw initiatief uitlokken. Het PT-bestuur besluit volgende week over bijdragen voor zo’n stichting.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin