Nieuws

‘Groeikorting truc van supers’

0 960 Algemeen

Volgens Jan Willem Grievink worden ‘groeikortingen’, zoals Albert Heijn toepast, vaker als truc gebruikt door supermarkten, maar wordt nu agressiever dan ooit geopereerd.
001_boerderij-image-1064340.jpeg

Grievink noemt de opgelegde korting van Albert Heijn ‘uitermate onfatsoenlijk’, maar verwacht dat van de negatieve PR die uit het bekend worden van de brief die aan leveranciers is gestuurd, wel een disciplinerende werking uitgaat.

“De keten heeft agrarische toeleveranciers in het zonnetje gezet tijdens de weekends van de Hollandse Helden. Nu blijkt de relatie met leveranciers hard en zakelijk te zijn, en dus de keten niet zo sympathiek.”

Onder druk
Grievink verklaart de stap van supermarkten om kortingen op te leggen door het feit dat ketens steeds meer onder druk staan. “Bestedingen groeien niet meer automatisch, Jumbo tast het prijsimago van Albert Heijn aan en hoewel het aantal winkels daalt, neemt het aantal vierkante meters winkelvloer toe.”

Grievink stelt ook dat de betalingstermijnen in de laatste 10 jaar extreem zijn verlengd. “Je praat niet over een voorzichtig oprekken. Tien jaar geleden was een betalingstermijn van 2 weken gewoon. Toen ging het naar 30 dagen, 2 maanden en nu dreigt 3 maanden. Er zijn leveranciers die 5 tot wel 8 leveringen doen voordat ze betaald krijgen. Dat vergt dus extra kapitaal en ik hoor dat banken steeds minder bereid zijn leveranciers meer werkkapitaal te verschaffen.”

Werkkapitaal
In feite worden leveranciers gebruikt als goedkope verschaffers van werkkapitaal voor de grote supermarkten. “Een Coca Cola of ander A-merk heeft zelf een machtpositie. Ze weten dat de supermarkten ook hen nodig heeft maar een paprikateler of bloemkolenleverancier is vrij gemakkelijk inwisselbaar. Eerlijk gezegd zie ik niet in hoe zij een vuist kunnen maken. Misschien moeten brancheorganisaties zich anders organiseren.”

Eerder werd bekend dat Albert Heijn toeleveranciers een korting op de inkoopprijs wil van 2 procent. De keten rechtvaardigt de korting door te stellen dat leveranciers meeprofiteren van de groei van Albert Heijn omdat ze meer kunnen leveren. In 2012 groeit Albert Heijn door overnames met 82 winkels. Albert Heijn stelt ook zelf financiële risico’s te hebben gedragen bij groei van concepten in de agrarische sector.

door Jan Cees Bron

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.