Ahstickers272272

Dossier: kortingseis supermarkten

Terug naar dossier

Nieuws

AH kort leveranciers

6 2758 Algemeen

Albert Heijn heeft haar leveranciers per brief laten weten per 17 september twee procent minder te betalen. De retailer dwingt haar leveranciers een bijdrage te leveren aan de groeiplannen.
001_boerderij-image-1063769.jpeg

Albert Heijn heeft eenzijdig de betalingscondities aan haar leveranciers gewijzigd. Leveranciers hebben recent een brief van AH ontvangen waarin staat dat de retailer een eenmalige betalingskorting van twee procent zal doorvoeren per 17 september. Dit houdt in dat AH haar leveranciers twee procent minder uitbetaald.

AH heeft de inhoud van de brief bevestigd en zegt dat het gepast is om de leveranciers een bijdrage te vragen om de groeiplannen van de supermarkt te realiseren. Een woordvoerder laat weten dat het soms nodig is om betalingscondities te wijzigen van lopende contracten. “We breiden het aantal winkels dit jaar uit met 82 vestigingen. Dat wisten we nog niet aan het begin van het jaar toen de contracten zijn afgesloten. We zullen daarom veel meer gaan afnemen bij onze leveranciers. In ruil daarvoor betalen we minder. Omdat wij groeien, kunnen onze leveranciers ook groeien”, aldus een woordvoerder van AH.

Eenzijdige wijziging
De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) zegt dat het eenzijdig wijzigen van betalingscondities in strijd is met de wet. Directeur Philip den Ouden: “De retailers gebruiken hun onderhandelingspositie in de keten. Overeenkomsten tussen leveranciers en afnemers, inclusief betalingscondities, behoren tot stand te komen op basis van wederzijdse overeenstemming tussen partijen.”

Den Ouden benadrukt dat de brief van AH niet op zichzelf staat. Ook Jumbo/C1000 zou enkele weken geleden een soortgelijke korting hebben doorgevoerd om dezelfde reden als AH. Den Ouden pleit voor een gedragscode. “Het is hard nodig dat de Nederlandse overheid gedragsregels gaat opstellen. Hierin leggen ketenpartijen vast hoe met elkaar om te gaan. In omringende landen is dit al gemeengoed."

Minister Verhagen van EL&I heeft een onderzoek laten uitvoeren door de Universiteit van Tilburg. Op basis van de conclusies in dit rapport heeft Verhagen vlak voor het zomerreces de Kamer geïnformeerd dat hij na het reces maatregelen wil voorstellen.

Inkoopbundel
In Nederland zijn drie inkooporganisaties actief. AH is de grootste en heeft een marktaandeel van 34 procent. Nadat Jumbo in 2009 al Super de Boer had overgenomen is het nu ook eigenaar van C1000. In totaal heeft Jumbo een marktaandeel van 23 procent. De inkooporganisatie Bijeen koopt in voor Jumbo/C1000 en is opgericht na de overname van Super de Boer om tegenwicht te bieden aan de inkooporganisaties van AH en Superunie. Superunie, met een marktaandeel van 30 procent, is een inkooporganisatie die de inkoop bundelt van 13 onafhankelijke Nederlandse retailers waaronder Coop, Hoogvliet, Plus en Spar. Het resterende marktaandeel op de Nederlandse foodmarkt wordt grotendeels verdeeld over Aldi en Lidl.

door Esther de Snoo laatste update:14 sep 2012

6 reacties

  • # 1

    Peter Verschuren

    Als AH zich een dergelijk arrogante opstelling kan veroorloven geeft dit eens te meer aan hoeveel overcapaciteit er dus niet alleen in AGF, maar blijkbaar overal is. Als de leveranciers het voor elkaar zouden krijgen om niet te leveren al is het maar 1 dag dan zouden de verhoudingen wellicht weer eens wat genormaliseerd kunnen worden. AH heeft al eens eenzijdig de betalingstermijn opgerekt, maar ze hebben nog niet genoeg. Waar houdt het op?
  • # 2

    List en bedrog

    Als ik zoiets dergelijks leest wordt je er misselijk van, contractprijzen vast leggen voor een lage prijs en dan uitbreiden en de leveranciers laten betalen. Het houd dus in als AH te weinig heeft ingekocht, zij moeten bijkopen op de vrije markt, waardoor normaal gesproken de prijzen voor de leveranciers omhoog zouden kunnen gaan, Wat zou er nou gebeuren als we AH een week niet leveren, en in plaats van 2% toe te geven een percentage bij te vragen? Als al die nieuwe winkels leeg leggen kost dit veel meer als 2%. Ook weten zij dat de tuinbouw op zijn kop staat, maar prijzen zichzelf nog steeds als een MVO organisatie, AH laat je leveranciers ook proberen iets te verdienen zodat ze nog heel lang leverancier kunnen blijven
  • # 3

    sjaakvanschie

    Nu weet ik het zeker dat ik voor het laatst over de drempel ging bij AH.
  • # 4

    jooijen

    Het is jammer dat telers het onderling niet eens zijn.
    Was dat wel zo dan zou een leveringsstaking van 1 a 2 dagen wonderen doen.
    Waar haalt dit bedrijf de brutaliteit vandaan,schandelijk.
  • # 5

    Henric vd Krogt

    @Peter, hoe kom je erbij dat er overcapaciteit is? AH heeft ruim een derde van de markt, die moet je wel beleveren. Dat heeft niets met overcapaciteit te maken, maar alles met marktmacht.
  • # 6

    Peter Verschuren

    Waar komt de marktmacht vandaan denk je? Als AH moeite moest doen om de schappen gevuld te houden dan verstuur je geen brieven met de ondertoon "voor jou tien anderen"

    Het is mij overigens niet duidelijk of het alleen leveranciers van AGF betreft, alleen vers of alle incl de cocal-cola ed. Kan iemand dat nagaan.

    Kunnen de leveranciers die nu mee moeten betalen aan het risico van AH straks ook een deel van de extra winst opstrijken? En kom dan niet met ze kunnen toch meer leveren, dat is wel wat flauwtjes.

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.