Nieuws

Praat mee: melkt Lidl AGF-onderzoek uit?

6 1078 Algemeen

Het spotje van Lidl over zijn beste AGF-afdeling is al tien dagen te horen op de nationale radio. Er is ook een televisiespotje over de kwaliteitscontrole van teler (Peelland), distributiecentrum en Lidl-winkels.
001_boerderij-image-GFA140433I01.jpg

Er valt echter wel wat te zeggen over de insteek van Lidl in deze campagne. Het is de prijs-kwaliteitverhouding die Lidl de prijs oplevert. De tien onderzochte producten kostten bij Lidl €15,91 en bij Albert Heijn €20,51. C1000 en AH Puur en Eerlijk kregen de beste fruitscores, maar de prijs zorgt voor een lagere klassering.

Hoe kun je zo’n onderzoek samenvatten in een reclameslogan? De Consumentenbond zegt zelf dat geen enkele winkel over de hele linie met kop en schouders boven de rest uitsteekt. De winkel met de beste paprika’s verkoopt bijvoorbeeld verlepte broccoli en druiven met plekjes, maar gemiddeld scoorden alle winkels voor hun hele aanbod rond het rapportcijfer 7.

En dan het onderzoek. De Consumentenbond onderzocht tien producten in elf winkels. Dat kun je nauwelijks wetenschappelijk noemen. Het is louter toeval wat de bond aantreft in de winkel. Het onderzoek is dus boterzacht. En Lidl heeft daar nu al weken goede pers mee. Het gevaar van irritatie ligt nu wel op de loer, zeker omdat de keten de relatie met haar leveranciers niet wil toelichten.

Als de winkels echt een hard oordeel willen over kwaliteit, moeten ze de KCB-inspecteurs toelaten voor algemeen kwaliteitscontrole. Dat is tot nu toe niet het geval. De NVWA behoort kwaliteitsonderzoek te doen in winkels, maar doet dat niet.

De stelling van deze week luidt:

Kwaliteit in winkels is onvergelijkbaar via een beperkte test van de Consumentenbond. Lidl pocht teveel met dit onderzoek naar kwaliteit.

U kunt stemmen in de poll op onze homepage en uw reactie onder dit stuk achterlaten.

Groenten & Fruit os benieuwd naar uw mening!

door Redactie GFActueel

6 reacties

  • # 1

    Berkvens Plantenhandel

    Lidl doet het goed. Maakt reclame voor groenten en fruit. Nu de anderen nog. Gr, Jan
  • # 2

    Gert Koekoek De echte groenteman Koekoek

    Lidl zegt in hun reclamespot dat ze agf verkopen die beter is dan in de agf speciaalzaak en op de markt volgens onderzoek van de consumentenbond.

    Alleen is er geen 1 speciaalzaak of marktkoopman in het onderzoek meegenomen.

    Als dat wel het geval was hadden wij er als agf speciaalzaak/marktkoopman over de lidl overheengewalst.

    Volkverlakkerij die reclame van de lidl!!!!
  • # 3

    Maren

    Het is appels met peren vegelijken.

    Lidl is super, maar heeft maar een beperkt aantal SKU's en een hoge omloopsnelheid waardoor versheid beter is.

    Daarom is het moeilijk vergelijken met een speciaalzaak of een full service supermarkt, die veel meer verschillende producten voert.
    De verschillen tussen winkels vinnen dezelfde formule zijn echter ook groot.
  • # 4

    Pijpers AGF advies

    Dat de Lidl goede sier maakt met dit "onderzoek" kan ik nog begrijpen.Maar dat de Consumentenbond dit soort "test en onderzoeken " als betrouwbaar en objectief presenteren is te schandalig voor woorden. De consumentenbond heeft in het verleden al meermale blijk gegeven van AGF beoordelingen die kant nog wal raken. Het is appels met peren vergelijken.
  • # 5

    Gerard Jonker

    Wie is beoordeeld de kwaliteit voor de consumentenbond?
    Hebben ze daar dan verstand van?
    Wanneer alle andere supermarkten met zulke lage prijzen ook prijzen gaan halen kunnen we wel fluiten naar een fatsoenlijke prijs.
  • # 6

    Paul Venhorst

    Wat heet onderzoek !.Noem het eerder prijsvergelijk en daar kan Lidl goed mee...Iedere dag vers .dat kun je bij veel "groenteboeren" nog lang niet zeggen.

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.