Nieuws

Praat Mee: AH zet tuinder (en zichzelf) in zonnetje

1 739 Algemeen

Het afgelopen én het komend weekend organiseert AH open dagen bij tuinders en de boeren, die aan de grootste supermarkt van Nederland leveren. Moeten ze da vaker doen? Of is het een overbodig feestje met een zuur randje?
001_boerderij-image-1052504.jpeg

Open dagen bij boeren en tuinders, dat is niks nieuws. Kom in de Kas trekt jaarlijks honderdduizenden mensen en de biologische agrariërs hebben ook al jaren hun grote landelijke evenement. Ter gelegenheid van zijn 125ste verjaardag voegt AH daar nu twee weekends, met vele tientallen bedrijven die hun deuren openen. Hoort de Nederlander ook eens via een ander dat de tuinder oké is.

Dat die agrarische bedrijven mee willen doen aan dit initiatief geeft aan dat de band tussen tuinder en supermarkt een goede kan zijn. Maar uit een reportage van Nieuwsuur blijkt wel dat het niet alleen maar rozengeur en maneschijn is. Dat zure randje is natuurlijk ingegeven door het structurele belangenconflict tussen de zuinige inkopers van een supermarkt en de tuinder, die graag wat meer financiële ruimte wil om de door de super gewenste kwaliteit en duurzaamheid te kunnen leveren.

Dat conflict staat echter in geen verhouding tot de efficiëntie van het verkoopapparaat van die supers, zonder wie het onmogelijk zou zijn om 500 miljoen Europeanen elke dag van verse groente en fruit te voorzien. Dat AH zich nu ook beijvert om zijn klanten te laten zien waar en door wie al dat lekkers gemaakt wordt, is alleen maar te prijzen. Hoe zichtbaarder de tuinder wordt, hoe meer begrip er bij de consument is voor de inspanningen die er nodig zijn voor het telen van groente en fruit. En dat de gezonde vrucht die inspanningen ook wat mag kosten.

 

Bent u het eens met die standpunt of denkt u er heel anders over? Stem dan op de poll op onze homepage of laat uw reactie achter onder dit stuk.

 

Groenten & Fruit is benieuwd naar uw mening!

door Ton van der Scheer

Eén reactie

  • # 1

    Mirjam.Admire

    Hoe dichter teler en consument bij elkaar komen en hoe vaker zij met elkaar in gesprek gaan - hoe beter! Maar....dat kunnen we als sector best zelf organiseren. Daar hebben we AH toch niet voor nodig? Laten we het goud, dat we met 'Kom in de Kas' al jaren in handen hebben, niet door deze grootgrutter ontnemen, maar zelf aan het concept blijven sleutelen, om steeds weer nieuwe mensen de KAS in te krijgen!

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.