Nieuws

Praat mee: via internet een eerlijker prijs

6 132 Algemeen

De verkoop van verse groente en fruit kan heel goed en snel verlopen via handelsplatforms op internet. Dat is al jaren de overtuiging van aanbieders van dergelijke diensten. Maar het wachten is op de doorbraak van een van die platforms. Komt die er ooit en levert dat de tuinder een eerlijker prijs op?
001_boerderij-image-GFA140292I01.jpg

Een platform waar grote hoeveelheden groente en fruit verkocht worden en waar op die manier per dag of zelfs per uur een eerlijke marktprijs voor een breed scala aan dagverse producten in allerlei sorteringen en verpakkingen ontstaat. De deels gekoppelde veilingklokken van de in het Centraal Bureau samenwerkende groente- en fruitveilingen, vormden ooit zo’n platform. Heel Europa keek naar de prijzen die daar elke dag voor iedereen zichtbaar ontstonden. Dit niet tot ieders tevredenheid. Onder druk van de grote klanten ging ruim vijftien jaar geleden de veilingklok in de ban, ten gunste van bemiddeling.

Toen al werd er druk geëxperimenteerd met verkoop via internet. De voordelen liggen voor de hand. De hele wereld kan kopen, met de kilometers tussen de producent en de koper als een van de variabelen die tot een prijs moet leiden. De stichting Heldere Handel heeft zo’n systeem ongtwikkeld. Ook het bedrijf Service2Fruit timmert met internetveilen aan de weg en doet dat met een groeiend assortiment.

Het is een ontwikkeling waar de grote afnemers geen baat bij lijken te hebben. Het huidige systeem van bemiddelen werkt immers het beste voor de kleine groep inkopers die de vele aanbieders tegen elkaar kunnen uitspelen.  De vraag is of één internetplatform voldoende aanbieders kan bundelen én het aantal met elkaar concurrerende kopers kan opstuwen om het evenwicht weer recht te trekken.


De stelling van deze week luidt: Over tien jaar is verkoop via internet leidend.

Wat is uw mening? Praat mee onder dit artikel of stem in de poll op onze homepage.

door Redactie GFActueel

6 reacties

  • # 1

    Berkvens Plantenhandel

    De markt , dit is vraag en aanbod, bepaalt de prijs. Niet een systeem.
  • # 2

    Agrado, marketing en strategie

    Ik denk dat het huidig systeem niet in het belang is van de producent maar inderdaad vooral voor de kopers prettig vanwege het gebrek aan transparantie van vraag en aanbod. Producenten worden daarmee gedwongen tot het verhandelen van commodity ook al hebben ze meerwaarde. Juist daar liggen kansen om deze meerwaarde via internet te vermarkten. De specifieke vraag is er wel maar er zit nu een tussenschijf die de deuren en luiken dicht houdt waardoor producenten niet weten waar hun product heen gaat en waar concreet vraag ligt.
    Dat vraagt dus om een ander systeem naast de bulkstromen. Er zijn nu een aantal initiatieven en diegenen die het beste aansluiten bij behoeften weten te anticiperen op marktontwikkelen zullen de winnaars zijn. Gezien de snelle ontwikkelingen met online marketing voorzie ik dat dit niet lang meer zal duren.

    Bernhard Nanninga
  • # 3

    westlander

    Het overstappen van de ene afzetclub naar de andere heeft inderdaad geen enkele zin: ze werken allemaal ongeveer hetzelfde EN houden elkaar nauwlettend in de gaten!
    Dus één grijze massa.
    Het internet in combi met een flinke doses durf kan dit doorbreken.
    (maar niet wachten op de afzetclub zou ik zeggen)
  • # 4

    jpk

    internethandel is er al
    prijsbepalend in de fruitteelt
    zie
    www.service fruit.nl
  • # 5

    Peter Verschuren

    Het belangrijkste afzetkanaal voor groenten is nog altijd de supermarkt, die gaan echt niet inkopen via internet.
  • # 6

    vraag en antwoord

    @Peter Verschuren

    U spreekt namens alle supermarkten?

    En waarom denkt u dat?

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.