Nieuws

Praat mee: Duitsland is 'schluss'

16 104 Algemeen

Al jarenlang is Duitsland een erg belangrijk exportgebied. We slepen er tonnen naartoe, hoofdzakelijk bulkproduct.
001_boerderij-image-GFA139401I01.jpg

De Aldi’s en Lidl’s zijn gretig afnemer, maar betalen er veel te weinig voor. Bovendien blijft het imago een probleem. Na de wasserbomben hebben we miljoenen euro’s gestoken in productinnovatie en marketing, maar nauwelijks enige margeverbetering gekend. De Ehec-crisis bewijst hoe afhankelijk we zijn geworden, de hele sector werd meegesleept naar het dal. Kortom: we liggen aan de leiband van onze oosterburen en dat is geen prettig gegeven.

De stelling luidt deze week: we staren ons blind op de bestaande exportstromen. Duitsland is 'schluss'.

U kunt stemmen op de poll op rechtsboven op onze homepage.

Groenten & Fruit is benieuwd naar uw mening!

door Redactie GFActueel

Gerelateerde tags

16 reacties

  • # 1

    Peter Verschuren

    Een licht onzinnige stelling. Waar wilde je al die groenten anders laten?
  • # 2

    Brammert Waagmeester (redactie)

    @ Peter: Onzinnige stellingen bestaan niet. Een stelling is per definitie bedoeld om te prikkelen. Hij hoeft niet per se juist te zijn. Bovendien is nu al 41% van de stemmers het niet met je eens.
  • # 3

    Peter Verschuren

    reacties zijn soms ook om te prikkelen ;-)
  • # 4

    doornlaar

    Het is niet het land dat het probleem vormt. Zolang supermarkt(ketens) type aldi, ahold hein, tesco of carrefour hun winst behalen door de producent af te zetten, is er 'geen winst' te halen.
  • # 5

    oostlander

    De afzet naar duitsland is afgenomen, dat klopt ja maar we hebben ze nog steeds het meest nodig.
    Wanneer de aandacht hier zou verslappen en je mist 10% dan merk je dat absoluut aan de prijsvorming.
    We blijven toch steeds maar weer om die hete brei heen draaien; we hebben veel subsidie gebruikt voor product-innovatie, maar nog veel meer voor produktie-innovatie! er komt simpelweg structureel teveel produkt daarom reageren veel tuinders positief op het feit dat de belgen hun klok nog hebben.
  • # 6

    realist

    Duitsland als afzetgebied van onze producten kunnen we natuurlijk niet missen.Als er verkooppunten zijn die hier onze producten voor een te lage prijs verkopen , is dan een retailer een afzetter???
  • # 7

    de verlosser

    zijn we er toch weer ingetuind, schusssss, alles ist vorbei
  • # 8

    Maren Schoormans

    ''De Aldi’s en Lidl’s zijn gretig afnemer, maar betalen er veel te weinig voor''. Dan is de keuze: stoppen of een andere strategie kiezen. De eerste optie betekent 40% van de kassen weg.
    Velen vragen zich terecht af hoe het komt dat die prijzen zijn wat ze zij en hoe Ehec en de volgende crises die ongetwijfeld gaan komen zo een impact hebben, en werken hard aan plannen om de strategie te veranderen.
    Hoe kunnen we echte waarde creeren voor deze retailers en hoe kunnen we het vertrouwen en imago opbouwen en borgen?
    Duitsland op dezelfde manier blijven beleveren als we nu doen is 'schluss'. Dat is een no brainer.
  • # 9

    Olaf van Kooten WUR/Inholland

    We blijven doorgaan met mopperen en vingertje wijzen. Maar laten we nu toch eens naar onszelf kijken. We hebben een volledig aanbod gestuurde keten gebouwd in een volledig vraaggestuurde markt. Wie gaat er nu eens namens het gros van de NL telers praten met Lidl en Aldi? Kappa Packaging kon dat kennelijk wel, waarom de tuinbouw niet? Als we doorgaan met elkaar niet te vertrouwen en met wijzen naar de ander, dan gaat er wel meer dan 40% weg. Laten we elkaar geen mietje noemen. De tuinbouw verkeert in een megacrisis en dat vereist dat we het volledig over een andere boeg moeten gooien. Als we doorgaan met redderen dan lijken we op die EU staatshoofden die steeds achter de eurocrisis aan blijven lopen.
  • # 10

    Agrado, marketing en strategie

    Gaan we voor de laagste prijs en hebben we daar een markt voor dan zitten we goed en maken we veel cash flow. Gaan we voor toegevoegde waarde vanuit marktbehoeften en zorgen we voor vraag in de markt dan kan dat erg interessant zijn vanwege de mogelijk goede marge. De laagste prijs halen is in Nederland lastig vanwege hoge arbeids- en grondkosten. Dat zullen andere productiegebieden zijn die dit gaan winnen. Nederland moet het hebben van toegevoegde waarde realiseren vanuit marktbehoeften zoals duurzaamheid, betrouwbaarheid of specifieke zaken. Niet grootschalig maar ketengericht. Terug naar de stelling; ja, ik vind dat wij lijden aan tunnelvisie in de sector en nee, Duitsland biedt heel veel kansen voor diegenen die durven te investeren in meerwaarde.

    Bernhard Nanninga
  • # 11

    Klaas Plas

    Voor mijn gevoel hebben we een bulkproductie en een bulkafzet systeem voor bulkprijzen. De Duitse winkelketens proberen ook in Duitsland bulkaardbeien te kopen voor bulkprijzen.
    Onze insteek moet zijn om eerst smaak duidelijk te verbeteren = betere smaak bij constant blijvende overige kwaliteit.
  • # 12

    kwekerij white charla

    waarom
  • # 13

    kwekerij white charla

    waarom
  • # 14

    kwekerij white charla

    waarom
  • # 15

    Agrado, marketing en strategie

    Ik denk dat er zeker ruimte is voor bulkproductie zoals Klaas Plas stelt en zelfs het meeste als bulk in de markt terecht komt. Anoniem, goede handelskwaliteit en breed verkrijgbaar tegen lage prijzen.
    Maar ik weet zeker dat er in toenemende mate consumenten zijn te vinden voor een meerwaarde boodschap.

    Daarnaast denk ik dat dit de discussie moet zijn zoals Olaf van Kooten stelt: welke waarde moeten we creeren voor de retailers? Dat is echter een grote uitdaging om hierin een brug te bouwen vanuit de behoefte van de markt. Maar het kan wel! Neem een Tasty Tom, honingtomaatjes of wat Rob Baan heeft gerealiseerd. Het gaat om merkwaarde creatie en bezig zijn met de eindklant.De huidige praktijk is dat we in een tunnel visie zitten en denken vanuit kg/m2 en de wens van de handel.
    Het kan anders...

    Bernhard Nanninga
  • # 16

    APX

    Wat een non-discussie.

    Dit is echt een nutteloze discussie. Kan ook alleen opgeworpen worden op het moment dat je weet dat je eigen product niet deugd.

    Je had evengoed kunnen stellen, ik heb mijn enkel verstuikt, dus hak ik mijn benen maar af. Kan dat ook niet meer gebeuren....

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.