Nieuws

Duitser geeft Nederlandse glasgroenten 6,1

3 32 Algemeen

De Duitse consument beoordeelt de Nederlandse vruchtgroenten (paprika, tomaat, komkommer en aubergine) met een cijfer 6,1. In een vorig onderzoek dat drie jaar geleden werd uitgevoer, scoorde de groenten nog een vette onvoldoende en kregen ze een 4,1 van de Duitse consument.
001_boerderij-image-GFA137605I01.jpg

De betere beoordeling van de Duitse consument blijkt uit de Holland Imago Monitor 2010 die eind september door het Productschap Tuinbouw uitgevoerd werd op vraag van GroentenFruit Bureau. Het onderzoek werd eind september uitgevoerd bij 711 Duitse consumenten.

In het onderzoek bleef het Nederlands product matig scoren op de productiewijze. Op imagoaspecten 'gecontroleerd', 'niet gerommeld' en 'vrij van schadelijke stoffen' scoorden de Nederlandse groenten opvallend beter dan bij de start van de imagocampagne '100% Reif für Genuss' in 2008 in Duitsland.

Beeldvorming Spaans product
Ook ten opzichte van producten uit Italië en Spanje scoorden de Nederlandse versproducten beter dan drie jaar geleden. Indertijd plaatste de Duitse consument Nederlandse groenten lager dan deze landen. Inmiddels staat Nederland op de tweede plaats, na voorkeur voor product uit eigen land.  In het onderzoek werd ook de beeldvorming over het Spaanse product onderzocht. Gemiddeld bleek het oordeel van de Duitse consument hierover ook positiever met als kanttekening dat de Spaanse smaakbeleving verminderde van 'positief' naar 'neutraal'. Daarentegen verbeterde de smaakperceptie van Nederlandse groente van 'negatief'naar 'gematigd positief'.

Bron: Groenten & Fruit - Auteur: Ellis Langen

door Ellis Langen

3 reacties

  • # 1

    Gerald Green Support

    Zo, en nu allemaal aan de gang om van dat zesje een acht te maken! Daar moeten we onze energie instoppen, lijkt mij !!!!!!!!!!
  • # 2

    Fred Jacobs

    Gelukkig lijkt het erop dat de inspanningen, die door de Nederlandse sector worden gemaakt op het gebied van promotie en het verbeteren van de smaak, haar vruchten gaat afwerpen.
    Laten we met z'n allen proberen deze lijn door te trekken. Smaak, betrouwbaar en imago zijn de sleutel tot het succes gebleken.
    Laten we hopen dat het Produktschap ook de komende jaren haar reclamebudget op deze manier wil inzetten, want dat is een goede steun in de rug gebleken. Laten we ook het Geschmackshaus niet vergeten, want ook dat heeft hier veel aan bijgedragen.

  • # 3

    Jacco Vooijs

    Dit is nou een duidelijk voordeel van het PT. Zonder gemeenschappelijk geld hadden wij (de sector) dit nooit gerealiseerd.

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.