Doorgaan naar artikel

Marketing moet door wasstraat

De trend lijkt nog steeds niet gekeerd. Nederlanders eten minder groente en fruit. GroentenFruit Huis presenteerde op de nieuwjaarsreceptie van de tuinbouwsector geen vrolijke cijfers.

Nederlanders kochten in 2017 3% minder verse groente en fruit. Dat zij daarvoor 2% meer voor betaalden, is een schrale troost.

GroentenFruit Huis meldt nog wel dat afzet richting horeca en catering snel groeit (+13%), maar het is te weinig om de dalende trend te compenseren.

Een jaar geleden was de sector nog optimistisch. In 2016 groeide de consumptie weer. Huishoudens kochten tot 2% meer groente en fruit, en gaven daarvoor tot 5% meer aan uit. Het lijkt een kortstondige opleving.

Al langer alarmbellen

De alarmbellen rinkelen al lang. Al in 2015 pleit staatssecretaris Sharon Dijksma in haar ‘voedselagenda’ voor minder vlees en zuivel, meer groente en fruit. Opvolger Martijn van Dam zegt hetzelfde in andere bewoordingen: fatsoenlijker, veiliger, transparanter en gezonder. Hij neemt er in de begroting van 2017 zelfs € 20 miljoen voor op.

Geen kentering

Het lijkt allemaal tevergeefs. De Telegraaf kopt 11 januari: ‘Groente en fruit uit de gratie’. Het is natuurlijk zwaar aangezet. Maar toch, met alle sterke anti-vleeslobby’s en -campagnes – er komt eind deze maand zelfs een ‘Even geen vlees’-week – zou je iets anders verwachten. De kentering komt niet.

De vraag is wat de tuinbouw nog moet verzinnen om de consumptie op te krikken. Het Voedingscentrum adviseert 250 gram groente per dag. De supermarkten hebben de weg naar gemak al ingezet. In de schappen liggen volop kant-en-klaarpakketten. Tv- en YouTube-koks creëren uitdagende recepten.

Inzetten op marketing

Op de aanstaande FruitLogistica staat het onderwerp ongetwijfeld ook weer op de agenda. In Berlijn is traditiegetrouw veel aandacht voor de technische aanpak: porties, verpakking, houdbaarheid. Vergeet smaak niet! Ik zou ook op marketing inzetten. Route én verhaal moeten door de wasstraat. Zet in op klimaat. De ecologische footprint van groente is veel kleiner dan die van vlees, zuivel en eieren. Zet in op gezondheid. Minder medicijn met meer groente! Zoiets.

Mathias Kremer van Bayer Crop Science riep vorig jaar in Berlijn bijna wanhopig: ‘Let’s team up’. Tot nu toe heeft niemand in de keten de regisseursrol opgeëist.

Bekijk meer

Share this

Jan vullings
Jan Vullings

hoofdredacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin