417 bekeken laatste update:16 jan 2018

‘Het loopt toch wel los met de groenteconsumptie?’

De sector is opgeschrikt door een daling van de groente- en fruitaankopen. Een daling van 3% in 2017, berekende GroentenFruit Huis. Maar is dat werkelijk reden voor paniek?

De onderstroom lijkt gunstig. Een duidelijke boodschap van gezond eten lijkt geland bij consumenten. Het is bijna maatschappelijke druk om gezond te eten. Net zo min als de lichte stijging in 2016 een trendbreuk was omhoog, is deze daling geen reden voor bezorgdheid. Wel is het reden voor nader onderzoek.

Oude cijfers en peulvruchten

Eerst de feiten. Nederlanders eten 139 gram groente en 113 gram fruit per dag. Dit zijn de cijfers die het RIVM in 2014 vaststelde voor de werkelijke inname van groente en fruit. Dat is schrikken. Volgens de richtlijnen en de ‘Schijf van 5’ moet dat 250 gram groente zijn en 200 gram fruit. Nu is de grens voor groente in 2016 verhoogd van 200 naar 250 gram, dus is de lat hoger komen te liggen. Overigens: Het RIVM telt peulvruchten niet mee in de meting voor groente en fruit. Juist van peulvruchten zijn Nederlanders de laatste duidelijk meer gaan eten. Zij zien deze lekkernij overigens wel als groente.

Blauwe bessen of sinaasappel

De aankoopcijfers (daling van 3%) staan op zichzelf en betreffen alleen de verse groente en fruit die gekocht wordt in winkels, markten en horeca. Dan valt op dat in de winkel minder groente en fruit wordt gekocht, maar er wordt wel meer geld aan uitgegeven. Klanten doen minder vaak boodschappen, maar hebben meer te besteden. In 2016 werd 5% meer uitgegeven aan groente en fruit (vers), in 2017 2%. Verder gaat de meting niet. Het zou dus kunnen dat meer consumenten een bakje blauwe bessen kopen in plaats van sinaasappels. Even duur of duurder, maar minder gewicht. Nu supermarkten voor zachtfruit zoveel ruimte hebben vrijgemaakt is dit een mogelijke verklaring. Voor groente is dat geen verklaring. De liefde voor gesneden sla blijft groot en verhindert de aankoop van hele kroppen. Toch zijn hierin geen grote schommelingen te zien geweest de laatste jaren.

Hoge prijzen

Een andere factor van betekenis is de prijs. Voor groente en fruit lagen de winkelprijzen op een recordniveau in 2017. Dat is logisch. De klant betaalt alle kosten uit de keten en die stijgen. Die prijs kan een invloed hebben op hoeveel van een product wordt meegenomen door die klant. Als die aankoop prijsgevoelig is, doet dat het ergste vrezen voor een btw-verhoging in 2019.

Onderstroom

Dan die onderstroom. Het kan niemand ontgaan zijn dat met de vegatrend, bloggers, vloggers, AH-kickstart-tiendaagse, smaaklessen, Dutch Cuisine er een geweldige onderstroom die op de consumptie van groente en fruit een uitwerking zou moeten krijgen. Mogelijk komt daar nog een tandje bij met een Nationaal Preventie Akkoord en een Green Proteine Alliance. 80- tot 90% van de Nederlanders wil gezonder eten, blijkt uit onderzoek, maar weet niet hoe. Steeds meer partijen als supermarkten en het Voedingscentrum geven antwoorden op die vraag. Zo bezien zal het wel loslopen met de groenteconsumptie.

Of registreer je om te kunnen reageren.