weblog

639 bekeken

‘Gebrandmerkte groente klinkt al niet lekker’

Met een laser groente en fruit ‘brandmerken’ is niks nieuws. Maar als de NOS de courgettes van Eosta in het zonnetje zet, dan weer wel.

Biologisch handelsbedrijf Eosta lasert het biomerk op elke afzonderlijke vrucht. En dat is milieuvriendelijk, want dan hoeft er niet een plastic verpakking omheen, die in de supermarkt de biologische paprika of courgette van een gangbare moet onderscheiden.

De NOS plaatste er een bericht en een filmpje over op nos.nl. Het is een grappig gezicht, dus dat gaf veel retweets. En Cool Port Packing Rotterdam schreef en verzond ook snel een persbericht, want daar hebben ze de apparatuur staan om voor iedereen die dat wil ook producten te brandmerken.

‘Foodsafe en milieuvriendelijk!’

“Laserbranding gebeurt volgens de laatste Europese wetgeving en op een foodsafe en milieuvriendelijke manier”, verzekert het bedrijf. En daar twijfelen we niet aan. Eosta maakt ook al melding van het feit dat hun merkjes op de schil van de komkommer alleen maar inwerkt op het pigment van de vrucht. Daarom kan het ook niet op citrusvruchten, want die schillen herstellen zich van de laserbehandeling.

Al dat gesol

Toch vraag ik mij af of dit wel een hoge vlucht gaat nemen. De techniek is er al een jaar of twintig en wacht nog op het begin van een doorbraak. Al dat gesol met dat mooie natuurproduct, daar houden consumenten toch uiteindelijk niet zo van. En brandmerken of laseren, dat klínkt ook al niet echt lekker.

Dan maar een plastic zakje eromheen, wat juist weer goed is voor de houdbaarheid. En als het van afbreekbaar biologisch spul is, dan hoeven we ons ook niet schuldig te voelen over de plastic soep.

Of registreer je om te kunnen reageren.