Doorgaan naar artikel

‘Kindergroente: het gat in de markt dat alleen maar groter wordt’

Als tuinder kun je een trend zien en erop proberen in te spelen. Maar het wordt pas echt oppassen als een grote supermarkt wat uitprobeert.

Iedereen weet wel dat mensen meer groente en fruit zouden moeten eten, en kinderen al helemaal. Het besef dat ‘we’ onze kinderen gezonder moeten laten eten zit tussen de oren bij telers, handelaren én consumenten. Een neerwaartse trend dus, waar een gezondheidstrend tegenover staat. Oftewel een goed voornemen waar geld aan zou moeten zijn te verdienen.

Lidl gaat dat nu proberen. De Duitse prijsvechter schermt al jaren met zijn hoge AGF-scores bij marktonderzoeker GfK. Recentelijk kwam daar de aankondiging bij dat Lidl een breder pakket biologische groente en fruit structureel goedkoop gaat aanbieden. Zorgwekkend, volgens menig bioboer en -tuinder. Want gaat dat de biologische sector eenzelfde neerwaartse prijsspiraal intrekken als waar de gangbare boeren en tuinders al zo lang over klagen?

Kidsmarketing met groente

In Engeland pakt Lidl nu heel specifiek die kindergroentegroenteniche aan. De regels voor zogeheten kidsmarketing worden steeds strenger. Snoep, frisdrank of toetjes verkopen door er een populaire kinderheld op af te drukken, dat kan niet zomaar meer. Waar dan nog wel jengelende kinderen stil mee krijgen? Lidl UK denkt dat dat ook met groente kan.

In de Engelse Lidl-winkels liggen nu kleine bloemkooltjes vermomd als wolken (cauliflower clouds), zoete aardappels die aan lieve biggetjes moeten doen denken, broccoliboompjes en ‘unicorn carrots’; worteltjes met op het etiket een plaatje van een soort My Little Pony-versie van de mythische eenhoorn, met een worteltje op zijn neus als hoorn.

Romanesco's in de oertijd ... Vergezocht? Als het maar werkt. - Foto: Lidl UK

Romanesco’s in de oertijd … Vergezocht? Als het maar werkt. – Foto: Lidl UK

Schitterende mislukkingen

Als een grote partij als Lidl iets uitprobeert, dan is het opletten geblazen. Heel veel succes hebben groentepartijen in het verleden niet gehad bij het op de korrel nemen van kinderen. Fruitmasters kwam in een donkerbruin verleden met de Noepies en probeerde het daarna met Suske en Wiske. Eosta probeerde het met Biogio-kindergroente. Bonduelle legde een Kindersalade in de schappen. En toen ze nog op de basisschool zat, heb ik mijn inmiddels achttienjarige dochter ook proberen te interesseren in allerlei noviteiten die net zo snel en onopvallend van de markt verdwenen als dat ze er juichend en veelbelovend óp kwamen, en waarvan me de naam en initiatiefnemers dan ook allang weer zijn ontschoten.

Veel nagemaakt, nooit geëvenaard

Eigenlijk alleen de Tommies-snoeptomaatjes van Greenco hebben van de focus op het snackende kind een succes weten te maken. Veel nagemaakt, maar nooit geëvenaard. Het kán dus wel, een blijvende invloed uitoefenen in de keten. Ik moet het Lidl nog zien nadoen. Ik zie die sprookjesachtige etiketten eerlijk gezegd niet tot Holland doordringen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin