commentaar

341 bekeken

Nieuwe focus op Fruit Logistica nodig

Ruim 70.000 bezoekers uit 130 landen, 3.000 standhouders. De 25ste editie van de Fruit Logistica in Berlijn is weer een succes. Toch?

Ruim 70.000 bezoekers uit 130 landen, 3.000 standhouders. De 25ste editie van de Fruit Logistica in Berlijn is weer een succes. Toch? Nou ja, de vraag is wat de groente- en fruitsector er echt mee is opgeschoten. Verzorgde stands, prachtige vruchten, kleurrijke folders en heel veel visitekaartjes. Jazeker, de Fruit Logistica is een handels- en relatiebeurs. Een enkeling heeft een contract gesloten. Er is heel veel van hetzelfde van editie 24.

Onzekere politieke tijden

In de stands gaat het over prijzen, de Amerikaanse president Donald Trump, de Brexit en de Turkse president Erdogan. Het zijn onzekere politieke tijden. En daar waar de een de gevolgen van de Brexit, de koersschommelingen van het Britse pond wegwuift, ziet de ander dit juist als een bedreiging. De handel houdt niet van onzekerheid, maar heeft er tegelijkertijd ook geen invloed op.

Consumptie groenten en fruit neemt af

Een antwoord moet wel komen op de tanende consumptie van groenten en fruit. Ondanks al het aangevoerde bewijs dat groente grote voordelen voor de gezondheid heeft, blijft in veel West-Europese landen de dagelijkse inname achter bij het advies. Tot wel 40% toe. Gelukkig vormt Nederland een positieve uitzondering. Maar toch, veel van onze afnemers zitten over de grens.

Consument is veranderd

In Berlijn staat het onderwerp op de agenda. De consument is veranderd, luidt de conclusie. Hij staat geen uur meer in de keuken. De jonge generatie weet soms helemaal niet wat te doen met groente. De eetmomenten liggen anders. De producent heeft daarop geen goed antwoord. In Berlijn is veel aandacht voor smaak, porties, verpakking, houdbaarheid en dergelijke. Zeg maar de technische aanpak, maar te weinig voor nieuwe marketing. Draag de jonge, moderne consument oplossingen aan. Type maaltijdboxen, met porties op maat, een recept en alle bestanddelen. Denk vooral ook in nieuwe toepassingen, bijvoorbeeld groentesmoothies als ontbijt. Waarom niet? Kijk op Google waar jongeren naar zoeken, op social media. Zet groenten in de markt met een link naar klimaat.

‘Denk vooral ook in nieuwe toepassingen, zoals groentesmoothies als ontbijt’

Een dergelijke aanpak ligt nooit bij één partij alleen. De oplossing is samenwerking! Alle partijen in de keten moeten hun bijdrage hieraan leveren. ‘Let’s team up’, roept Mathias Kremer, Head of Strategy van Bayer Crop Science op. Maar wie neemt de regie?

Of registreer je om te kunnen reageren.