Doorgaan naar artikel

AH doet telers in de bonus

Supers laten de consument graag kennismaken met ‘hun’ tuinders. Albert Heijn pakt dat dit voorjaar extra groots aan.

In Terheijden –in de buurt van Breda- zit geen Albert Heijn. Ik weet dat, want ik woon er. De bonuskrantjes van deze supermarkt die wekelijks op de deurmat vallen, gaan dan ook ongezien linea recta richting de papierbak.

Behalve vandaag. In plaats van het gebruikelijke krantje op dof kringlooppapier, kwam er net een heel fraai blaadje binnen, in tijdschriftformaat, met een glossy voorkant.

Mijn aandacht werd vooral getrokken door de aankondiging op die glimmende voorzijde ‘ons complete lente assortiment’, met eronder een levensgrote foto van een van de personen die zorgt voor dat lentebrengende assortiment: Het is Willem Bak uit Warmenhuizen met kist andijvie. Dat ze hem voor deze gelegenheid zo’n onpraktisch houten appelkist in zijn hand hebben geduwd, doet ook nog eens lekker nostalgisch aan, en versterkt het zonnige opgeruimde beeld en het voorjaarsgevoel dat het moet opwekken.

Op de voorgrond

Ik vind deze AH-uitgave een fantastische promotie voor boeren en tuinders, en voor hun producten. Want behalve Bak staan er tien producenten, met naast vier boeren, maar liefst zes telers van groenten en kruiden- in het blad; allemaal mooi gefotografeerd, met wervende tekstjes over de producten die ze telen.

Het is om nog een andere reden prettig kijk- en leesvoer. Supermarkten worden door hun toeleveranciers nog al eens gekarakteriseerd als opponenten, die het als hun enige belang zien zo scherp mogelijk in te kopen, zonder acht te slaan op de prijs die een producent nodig heeft om rendabel te draaien.

Deze uitgave geeft je het gevoel dat die producenten een belangrijke rol vervullen, en daarom een plaats op de voorgrond verdienen. Dat het AH daarbij het ongetwijfeld te doen is om primair de eigen toko in het zonnetje te zetten, doet daar niets aan af. Nee, deze uitgave verdient alle lof, omdat het de telers op de voorgrond zet.

Open dag telers

Het blijft niet bij kennismaken op papier alleen. In navolging van ‘Kom in de Kas’ organiseert AH op Tweede Paasdag weer haar Boeren Lentefeesten”, waaronder bij 30 telers van groenten en fruit in het hele land. Het moment is weliswaar erg vroeg gekozen gezien de tijd van het jaar, maar wat mij betreft een volgende mooie gelegenheid om de sector voor het voetlicht te brengen. Mocht u ook overwegen om een kijkje te nemen bij een AH-teler: belangstellenden moeten zich wel tevoren opgeven, want de supermarkt wil wel graag alles over haar (potentiële) klanten weten. Bent u ook meteen in beeld bij een van de grootste afnemers van Nederland.

Share this

Joost Stallen
Joost Stallen

redacteur vollegrondsgroenteteelt

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin