Doorgaan naar artikel

Drees zoekt zonder Willem verder naar gaten in markt

De koers die de combinatie Willem&Drees en Beebox voor 2017 uitzet relativeert óf de vernieuwende kracht van supermarkten óf de reikwijdte van local for local als trend in Nederland. Of misschien wel allebei.

Local for local-pioniers Willem&Drees gaan een beetje uit elkaar. Zonder kompaan Willem naast zich zwaait Drees Peter van den Bosch vanaf het nieuwe jaar alleen de scepter over de samengevoegde activiteiten van Willem&Drees en Beebox.

Foto: Ton van der Scheer

Foto: Ton van der Scheer

Het nieuwe bedrijf gaat verder met het uitbouwen van de thuisbezorgstrategie van beide merken. Voor de biologische maaltijdboxen van Beebox niks nieuws. Voor Willem & Drees eigenlijk wel. Sinds 2009 bewerkte dit bedrijf immers intensief het verkoopkanaal via supermarkten.

Apart streekschap in super

Bij onder meer Plus en C1000 kon de consument in een apart schap lokale groenten kopen. Soms waren dat bijzondere producten, zogenoemde ‘vergeten groenten’ als schorseneren. Meestal ging het om groenten en fruit die daadwerkelijk uit de buurt kwamen. Waarbij ‘uit de buurt’ wel heel Midden-Nederland betekende. Dat is overigens altijd nog een stuk lokaler dan de enorme gebieden die door Duitse streekproduct-marketeers als één streek worden gezien.

Het aparte streekschap van Willem&Drees is niet meer te vinden in supermarkten. Foto: G&F

Dat streekschap, met de karakteristieke houten Willem&Drees-kratten, is inmiddels uit de supermarkten verdwenen. Het volume bleef te beperkt. Local for local is in Nederlandse supermarkten nooit een hardloper geworden. Sinds 2014 zetten Willem Treep en Drees Peter van den Bosch daarom óók in op het thuisbezorgen van hun streekproducten.

Verwachte groei in online

Afgelopen voorjaar bundelden Willem&Drees en biologische maaltijdpakkettenbedrijf Beebox de krachten. Juist met het oog op de verwachte groei in thuisbezorging van online besteld voedsel. Vanaf 1 januari 2017 is die bundeling officieel, met Van den Bosch als directeur. Beebox-directeur Walter Halberstadt is dan net als Willem Treep teruggetreden.

Het fusiebedrijf in streekgroente en –fruit en in biologische maaltijdpakketten moet nu bewijzen dat een mix van duurzaam, lokaal en seizoengebonden wel degelijk kan werken, langs andere kanalen dan dat ouderwetse supermarktkanaal. Aan de goede naam van Willem&Drees zal het niet liggen. De twee wisten al van meet af aan veel positieve publiciteit aan te wakkeren.

Positieve publiciteit niet alleen door vriendelijke woorden, maar ook door het juiste te dóén. Eerder dit jaar kregen veel maaltijdboxen – de toch al niet zo gunstig bekend staande marktleider Hello Fresh voorop – er nog van langs van Wakker Dier. Maar Willem&Drees én Beebox kregen de duimen omhoog.

Da’s mooi. De vraag blijft of ze wel een echt en blijvend gat in de markt hádden met hun streekproduct en of ze er nu wel eentje hebben met die maaltijdboxen.

Strategisch betrokken

Helemáál uit elkaar gaan Treep en Van den Bosch dus niet. Willem Treep blijft namelijk ‘strategisch betrokken’ bij SanBoeCo, de coöperatie van toeleverende boeren en tuinders.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin