Doorgaan naar artikel

Vizier ook in 2016 
op verbeteren afzet

De inkomensraming van LEI Wageningen UR eind december klinkt welhaast als een goednieuwsshow voor de tuinbouw. De glasgroenteteelt kende in 2015 de grootste inkomensstijging.

Het gemiddelde inkomen bedroeg € 274.000 en daarmee is de glasgroenteteelt meteen ook de best renderende sector in de land- en tuinbouw. Wie had dat durven hopen na 2014? Een jaar waarin termen als bodemprijzen, crisis, boycot, bijzonder beheer, McKinsey en herstructurering de boventoon voerden.

Rentabiliteit gestegen

De geraamde rentabiliteit van het gemiddelde glasgroentebedrijf steeg in 2015 naar 119. Let wel: hier staat nadrukkelijk ‘gemiddeld’. Het LEI merkt op dat de flinke spreiding in het rentabiliteitscijfer onverminderd blijft bestaan. De verschillen belopen in de tonnen per bedrijf. Absoluut goed nieuws is dat het aantal glasgroentebedrijven met liquiditeitsproblemen in 2015 van 40 naar 16 procent zakte. Ook waren er minder faillissementen: 16 tegenover 24 in 2014.

Marktconforme beloning vollegerondsgroentetelers

De vollegrondstuinders verdienden in 2015 gemiddeld € 72.000, een stijging van 46 procent ten opzichte van 2014. De verwachte rentabiliteit steeg naar 105 procent. De telers krijgen voor het eerst sinds 2001 een marktconforme beloning voor hun arbeid en eigen vermogen. Ook hier zijn de verschillen groot. Veel telers zullen zich 2015 herinneren als een wisselvallig jaar met tegenvallende opbrengsten en oogstproblemen. Gelukkig waren de prijzen veelal goed.

Ook fruittelers erop vooruit

De fruitteeltbedrijven gingen er in inkomen eveneens op vooruit: met 45 procent naar € 36.000. De rentabiliteit blijft met 90 procent nog wel achter. In Nederland werd 7 procent minder appels en 6 procent minder peren geplukt.

Niet achterover zitten

De opleving van inkomens komt op een goed moment, toch is er allerminst reden om achterover te gaan zitten. De marktomstandigheden waren in 2015 uitzonderlijk. Slecht weer in belangrijke productielanden was de hoofdoorzaak van goede prijzen voor Nederlands product. Incidenten dus. De kans dat die zich dit jaar weer voordoen, is klein. De noodzaak om een goede strategie te ontwikkelen blijft daarmee onmiskenbaar groot.

Bekijk meer

Share this

Jan vullings
Jan Vullings

hoofdredacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin