Doorgaan naar artikel

Merken bouwen of imago bouwen?

De Belgische groentegigant Hein Deprez mocht verleden week in het Westland weer eens zijn stokpaardjes berijden. Merken bouwen in de tuinbouw is weggegooid geld. En horizontale krachtenbundeling brengt de tuinder niks op.

Wat dan wel? De tuinbouw moet veel beter communiceren wat een schitterend en gezond product ze produceert en op welk een schone manier dat gebeurt door tuinders die eigenlijk al sinds jaar en dag de ware cityfarmers zijn. En dat goede verhaal kan vervolgens alleen met verticale samenwerking in gesloten ketens op een marktgerichte manier te gelde gemaakt worden.

Partij en deskundige

Deprez heeft natuurlijk recht van spreken, zoals hij vorige week op het Westland Event dus ook onbekommerd deed. Ooit begonnen met een eigen paddenstoelenkwekerijtje en nu al een kwart eeuw aan het hoofd van een almaar uitdijend groente-imperium. Maar hij is daarmee tegelijk partij en deskundige. En Hein Deprez was al nooit de man om te zeggen: ik doe het wel zo, maar u kunt het net zo goed heel anders doen.

Stoppen met merken bouwen

Stoppen maar met merken bouwen? Een laaiend succesverhaal is dat inderdaad niet zomaar geweest. Deprez noemt zelf Pink Lady als een uitzondering. In het fruit doen de centraal bewaakte clubrassen het soms goed, soms minder. In de vruchtgroenten hebben we dan nog Tasty Tom, de Tommies en de Honingtomaatjes als lichtende voorbeelden. Een magere oogst voor twintig jaar zoeken en ontwikkelen.

Mopperen

Dat geld dan maar in een grote tuinbouwcampagne stoppen? Dat de tuinbouw zo slecht is in het vertellen van haar toch zo goede verhaal, dat hoor ik ook al minstens dertig jaar. Zelfs toen dat verhaal nog helemaal niet zo goed was (illegale arbeid, illegale middelen, meer nadruk op kilo’s dan op smaak) wierpen tuinders het elkaar al mopperend voor de voeten.

Breed pakket van diensten en producten

Ondertussen zijn ze er wel: de kleinere lokale tuinders die de deuren van hun vriendelijke bedrijven wijd open zetten. Die niet inzetten op grootschaligheid en kostenreductie, maar op een breed pakket van diensten en producten. Die daar een prima boterham mee verdienen en het imago van de Nederlandse groente- en niet te vergeten fruitteler een uitstekende dienst bewijzen. Hun eigen bedrijf feitelijk als merk in de markt zettend. Het kán dus toch samengaan.


Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin