Doorgaan naar artikel

Help tuinder van zijn eilandje af

Ondernemers in de agrarische sector redden het niet meer om op hun eigen eilandje te zitten en zich niks aan te trekken van de wereld om hen heen. Herman helpt ze er graag af.

“Vooruitgang gaat ook aan boeren en tuinders niet voorbij. De boer anno 2014 is een moderne, zakelijke ondernemer. Boeren en tuinders zijn veeleisend en dat is terecht. Ondanks het persoonlijke karakter van de boerenbedrijfsvoering zijn efficiency en modernisatie hard nodig. Het zorgt ervoor dat boeren steeds meer gebruik zullen maken van moderne, technologische (communicatie)middelen.

Ook de relatie tussen leveranciers en hun klanten in de agrisector is de laatste jaren snel veranderd als gevolg van de technologische ontwikkelingen. De inzet van technologie heeft echter niet per definitie geleid tot een verbetering van het contact tussen de twee groepen. Uit recent onderzoek blijkt opvallend genoeg dat agrarische ondernemers in Nederland nog altijd een hang naar traditionele communicatie hebben en veel waarde aan persoonlijk contact en relaties hechten. Ze ergeren zich vooral aan drammerigheid (92%) en leveranciers die hun afspraken niet nakomen (38%), en zijn zelfs bereid hun relatie met een leverancier te verbreken wanneer de ouderwetse klik er niet meer is (49%).

Spagaat

Ik geloof dat bedrijven – in welke sector ook – succesvoller zijn wanneer de relatie met hun doelgroep persoonlijk is. Het maakt dat je als leverancier of producent echt betrokken bent bij wat je klanten, of ze nu boer of tuinder zijn, nu echt willen en bezighoudt. Persoonlijke relaties zorgen voor onderlinge verbondenheid en betrokkenheid. Ook zijn ze een voedingsbodem voor loyaliteit, waarmee de relaties eveneens positief bijdragen aan de groei en ontwikkeling van de keten. Toch klinkt dat voor veel leveranciers makkelijker gezegd dan gedaan. De noodzaak tot technologische ontwikkeling aan de ene kant en het belang dat boeren en tuinders hechten aan traditionele waarden aan de andere kant, zorgen voor een lastige spagaat.

Informatie-uitwisseling

Om het beste uit hun relatie met klanten te halen, zullen tussenhandelaren, producenten en distributeurs een persoonlijke aanpak moeten hanteren die niet voorbij gaat aan moderne (technologische) ontwikkelingen. Het intensiever delen en uitwisselen van informatie tussen boeren en hun leveranciers kan daarbij veel toegevoegde waarde bieden. Immers, hoe meer je van elkaar weet, hoe beter je elkaar kunt ondersteunen. Echter, uit het eerder genoemde onderzoek blijkt dat wanneer het gaat over het delen van informatie met hun leveranciers, boeren toch wat terughoudend zijn en moeite hebben om concrete voordelen te noemen, die het delen van bedrijfsinformatie op kan leveren. Deze onwetendheid zit de sector duidelijk nog in de weg. Op dat gebied is er dus nog flink wat pionierswerk te doen voor de leveranciers in de land- en tuinbouwsector om boeren en tuinders over de streep te trekken meer kennis en informatie te delen.

Het aangaan van persoonlijke relaties en het uitwisselen van kennis en informatie zal bepalend zijn voor de toekomst van de agriketen. Persoonlijke relaties kunnen ervoor zorgen dat boeren zich verder committeren aan de keten en uiteindelijk ook meer gaan besteden in de keten als geheel, en het delen van kennis en informatie draagt bij aan verdere ontwikkeling en innovatie van de sector, waar ook boeren weer de vruchten van plukken. Een gezamenlijke aanpak van boeren, tuinders en hun leveranciers die daarop gericht is maakt de keten als geheel iedere dag weer sterker.”

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Herman Bodewes

AgriLab bij CRM Partners

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin